RSS Flöde

Tungt, på ett bra sätt

Utrensning
Sofi Oksanen (2010)
357 sidor
Betyg: T T T
Läst till den Nordiska utmaningen; Finland

Två kvinnor som har blivit lidande av samhällets och historiens utveckling, en ung och en gammal. Den äldre kvinnan Aliide, som hemlighåller allt som har med sin syster att göra och den unga kvinnan Zara som flytt undan det liv hon trodde skulle bli bra, men visade sig leda in i våld och prostitution. Båda har de hemligheter för varandra, men de hör ihop. Zara vet varför, Aliide börjar ana men vill inte se sanningen. Hon vill lämna det förflutna bakom sig.

De båda kvinnornas historier varvas med varandras. Aliides kamp för att överleva och gömma mannen hon är hemligt förälskad i vid torpet i Estland. Zaras väg från hemmet i Vladivostok och mormors trygga famn till otryggheten i Berlins prostitution. Det är starkt och så otroligt mycket mer känslosamt än vad jag någonsin hade kunnat ana. Någonstans djupt inom mig drog jag mig för att börja läsa, av rädsla för att boken skulle vara tung på ett jobbigt sätt. Men den visade sig vara helt tvärtom.

Jag tycker fortfarande att den är tung, men jag ser på det med andra ögon nu. Den är framför allt djup och stark. Den berör och jag känner med både Aliide och Zara och blir frustrerad över att de inte vill berätta sina hemligheter för varandra.

Om resten av böckerna i den Nordiska utmaningen är lika bra kommer jag att bli glad. I december är det Island som gäller, och då lutar jag åt någon bok av Arnaldur Indridason.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Ett svar »

  1. Indridason är bra, och passar bäst att läsa på vintern. På sommaren blir det liksom lite krock mellan den verkliga värmen och den (inbillade?) kylan i fiktionen. 😉

    Svara
  2. Ping: Sammanfattning nordisk läsutmaning: Finland, del 1 « Dantes bibliotek

Lämna en kommentar