RSS Flöde

Till min julvän

Nu har jag fått reda på vem jag ska skicka mitt paket till i Julklappsbyte large och börjar bli riktigt spänd på vad min hemliga vän ska hitta på. För att underlätta för dig kommer här lite information om mig utifrån Enbokomdagens förslag på frågor. Först de mer litteraturanknutna:

Vilken genre håller du dig helst till då du läser?
Jag håller mig faktiskt inte till någon speciell genre, utan läser helt enkelt det mesta. Ofta hamnar jag i vanliga skönlitterära böcker och deckare, men det betyder inte att någonting annat inte slinker ner emellanåt också.

Favoritförfattare?
Det är svårt, men jag tycker väldigt mycket om Liza Marklund och Agatha Christie, till exempel. Jag har samlat på mig några av Marklunds böcker, men ytterst få av Christie, trots att jag har en liten fånig dröm om att ha en specifik del i en framtida bokhylla för just Christie-böcker. Astrid Lindgren måste väl självklart också nämnas som en favoritförfattare, även om jag kanske inte direkt tillhör målgruppen och ännu inte har några egna barn att läsa henne för.

Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
Jag har blivit lite lat på senare tid och föredrar svenska. Men engelska och tyska går också ner, men det var som sagt ett tag sedan nu.

Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?
Nej, jag och ljudböcker har svårt att komma överens. Jag blir alldeles för rastlös.

Samlar du på böcker av någon särskild författare?
Nej, inte i nuläget.

Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?
Jajamen! Det är bara att titta i bloggens huvud så hittar man både Läst 2011/Läst 2010 och Jag har läst…

Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
Jag undviker allt vad science fiction och fantasy innebär. Det är verkligen inte någonting för mig.

Vad har du läst, men tänkt ”Aldrig mer!” om..?
Sagan om Ringen (fast slutade läsa) och Ulf Lundell är de två jag brukar nämna när den frågan kommer upp.

Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
Inte som jag kan komma på på rak arm, men det är alltid trevligt att bli överraskad. En bok som man aldrig ens har tänkt på att läsa men som ändå visar sig vara helt underbar är en fantastisk upplevelse. Jag har bland annat upptäckt att många chicklit-författare har en tendens att överraska (men det gäller inte alla).

Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami, från tredje boken och framåt av Jo Nesbö och några av de nya fina klassikerpockets som finns är något av det jag har funderat över att skaffa på sista tiden, men som inte riktigt blir av. Men jag tror nog att du ska lyckas hitta på något bra!

Och nu till de andra frågorna…
Samlar du på något?
Jag har en hel del I-or-figurer hemma…

Favoritfärg?
Rött och lila.

Teve-serier som du uppskattar?
Jag har faktiskt svårt för tv-serier och fastnar sällan för någonting, ofta för att jag inte orkar titta i hur många säsonger som helst.

Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst?
Favoritfilm är helt klart Notting Hill och det är nog just den sortens filmer, romantiska komedier, som jag tycker allra bäst om.

Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak?
Svart te, gärna fruktigt. Eller varför inte med julsmak så här i juletid?

Vilket slags godis tycker du bäst om? Och hur är det där med naturgodis, egentligen..?
I stort sett det mesta. Dock inte lakrits och inte surt. Svag för mörk choklad och winegum. Och naturgodis, framför allt nötter, går mycket bra.

Stjärntecken?
Lejon.

Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket till jul?
Hm. Någonting totalt onödigt?

Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett paket till jul?
Någonting som givaren verkligen har tänkt till med och som man blir sådär alldeles varm i hjärtat av.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Åh, vad bra! Nu ska jag börja fila på ett roligt julpaket:)

    Svara
  2. Hörru, du har en hemlig bokvän som vill kommentera anonymt men har problem med det… Kan du greja det på något vis, tror du? 😉

    Svara
  3. Hej, och vad roligt att jag nu kan lämna en kommentar, har försökt några gånger;) Nu ska jag börja fundera på vad jag ska fylla det gröna paketet med:)

    Svara
  4. Testing, testing…

    Svara
  5. Yes, det funkade! Vad roligt att jag kan lämna några avtryck på din blogg nu:) Dags att börja fundera på vad jag ska fylla den stora gröna påsen med:)

    Svara

Kommentera

