RSS Flöde

När jag inte orkar läsa vidare

Annika har dragit igång en ny säsong av Bokbloggsjerka och eftersom jag många gånger tidigare tänkt att jag ska hänga på så gör jag det nu. Äntligen!

Vad är det som gör att du fortsätter läsa en bok du har påbörjat och vad får dig att sluta läsa den för att stoppa tillbaka den på hyllan för all framtid?

Jag har bloggat lite om det här förut, men det är någonting som tål att funderas på. För ofta tror jag att det är någonting ganska ogripbart som får mig att lägga ifrån mig en bok. En slags magkänsla, eller intuition kanske?

Klart är att språket och handlingen är två viktiga saker för att få mig att läsa vidare. Den ena kan göra så att den andra får mindre betydelse, men om det ena är halvdant och det andra dåligt så finns det en stor risk att jag inte orkar vidare. Jag har oerhört svårt för konstigt språk som tenderar att vara talspråk i skrift. Därför fick jag kämpa för att ta mig igenom Värmen av Ulf Lundell, och ändå så blev cirka hundra sidor olästa.

Handlingen måste också falla mig i smaken. Inget overkligt eller konstigt. Kanske därför som Sagan om ringen aldrig kommer få en tredje chans, jag fastnade på samma ställe två gånger…

Men annars är jag ganska lätt att få att läsa. Så länge det händer någonting som får en att vilja veta mer så fortsätter jag. Även om jag sedan i slutändan inte gillar boken (Hundraåringen till exempel).

 

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Ett svar »

  1. Jag klarar inte heller av talspråk i skrift och det är nästan så att de ger mig gröna prickar på hela kroppen.

    Sagan om ringen läste jag ungefär 100 sidor i innan jag gav upp och den kommer absolut inte att få någon andra chans av mig.

    Just ja, det var du som inte gillade Hundraåringen …. 🙂 Jag lyssnade på den på jobbet och den förgyllde i alla fall min arbetsdag, vilket i ärlighetens namn inte är särskilt svårt. Den gav mig många skratt och det är mycket värt.

    Svara
  2. Fantasy är heller inget för mig, jag försöker inte ens att börja på vuxenböcker. Läser Narnia och Skämmerskans dotter högt i klassrummet dock… Håller med dig om det där med talspråk och är det dessutom kursiverat = svårläst då blir motståndet massivt!

    Svara
  3. Jag håller precis på med Hundraåringen… har nog bara 20 sidor kvar. Jag gillar den också.

    Kom på att jag har svårt för det där med kommatering, eller bristen på också. Ulf Lundells böcker är riktigt jobbiga att ta sig igenom. Meningarna är så långa så man tappat bort sig i slutet.

    Svara
  4. Jag har också precis bloggat om att avsluta en bok innan den är utläst och jag är en sådan person som alltid läser ut böcker som jag börjat läsa, men har börjat inse att det inte håller i längden. Nu ska jag lära mig att lägga en bok ifrån mig som varken språkligt eller innehållsligt håller. En bok som jag under läsningen retar mig på. Bort med den.

    Svara

Lämna en kommentar