RSS Flöde

En utdragen process

Processen – Franz KafkaProcessen
Franz Kafka (1925)
Pocket – 308 sidor
Betyg: T

Jag skulle vilja säga att jag förstår mig på den här boken. Att jag tycker om den och skulle kunna falla in i någon slags hyllningskör (om det nu finns någon sådan) för en riktig klassiker som Processen. Men hur gärna jag än vill så blir det aldrig något mer än en enda utdragen, lång process att ta mig igenom boken. Kanske började jag läsa den på fel plats vid fel tillfälle (i väntan på ett flyg). Men det hjälpte inte att jag sedan förflyttade mig till en soffa i stället.

Jag kan förstå vad jag borde tycka om. Jag kan förstå att jag borde se till mer än vad som står där. Jag kan förstå att det finns någonting som Kafka vill säga med sin historia om hur K. får kämpa mot en process som han inte ens själv vet vad den handlar om. Och av förordet till den här fina, nyutgivna upplagan förstår jag att jag inte är ensam om att inte förstå vad han är ute efter. Många gånger har det diskuterats vad han egentligen vill ha sagt. Ingen vet vad som dolde sig i Kafkas tankar.

Tyvärr blir jag avskräckt från mer Kafka. Jag hade hoppats på en upplevelse som skulle påminna om Brott och straff men så blev alltså inte fallet.

Men nu kan jag i alla fall säga att jag har läst Processen. Det är alltid något.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Kommentera

