RSS Flöde

Julens viktigaste budskap

En julsaga – Charles DickensEn julsaga
Charles Dickens (1843)
Inbunden – 152 sidor
Betyg: T T T

Jag har flera gånger tänkt att jag borde läsa just En julsaga men aldrig kommit mig för att faktiskt göra det. Historien känner jag till och kom faktiskt första gången i kontakt med den i en filmversion där den snåle Ebenezer Scrooge (huvudpersonen) är Farbror Joakim och hans systerson är Musse Pigg. I övrigt visade det sig faktiskt att Disney hade hållit sig helt till originalhistorien. Sedan dess har jag även hört/läst om den på olika sätt men det var först nu jag kom mig för med att läsa den riktiga historien.

Och jag förvånas över hur passande den känns. Låt vara att den utspelar sig för länge sen, men det handlar minst lika mycket om dagens samhälle som den värld som  Dickens  levde i. Vi människor beter oss fortfarande på samma dumma sätt, tänker på oss själva och glömmer bort julens gemenskap. Dickens visar det på ett fint sätt och skapar många tankar. Den snåle mr Scrooge får besök av tre andar som visar honom den dåvarande, nuvarande och framtida julen. Tre olika scenarior och det sista är aldrig för sent att ändra på. Man kan alltid bli en bättre människa som tänker mer på andra. Det biter på elakingen Scrooge som börjar tänka på sina medmänniskor och på hur han själv vill att andra ska se på honom.

Kärlek, vänskap och närhet till familjen. En tanke till de som behöver det mest. Det är vad julen verkligen handlar om.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Ett svar »

  1. Visst är den perfekt att läsa i jultid? Själv läste jag den i början av december för att komma i stämning. Och visst stämmer den lika bra idag som under Dickens tid. Verkligen läsvärd.

    Svara

Kommentera

