RSS Flöde

Nja du, Harry Hole

Kackerlackorna – Jo NesbøKackerlackorna
Jo Nesbø (1998)
Pocket – 372 sidor
Betyg: T T

Jag var tveksam inför vad jag tycker om Harry Hole efter att ha läst den första boken, Fladdermusmannen. Kanske behövde jag ett försök till för att se vad jag faktiskt tyckte om den specielle, alkoholiserade polismannen som ingen tycker om i Norge men som gör succé utomlands. Jag hade hoppats att han skulle få vara kvar hemma i den andra boken, men nej. I stället bar det av till Thailand där en norsk diplomat blivit mördad. Att han hittades av en prostituerad på ett motell, med barnporr i portföljen gör det hela till ett extremt känsligt fall där nästan ingenting får komma ut.

Trots att ingen tycker att Hole är speciellt duglig (eller just därför)  är det han som får ”äran” att åka till Thailand och samarbeta med polisen där. Och självklart skärper han till sig, lyckas bestämma sig för att klara sig utan alkoholen när han är där och kommer sanningen allt närmare hela tiden.

Ibland tycker jag bättre om den här boken än den första och ibland gillar jag den inte alls. Jag har så otroligt svårt för att Harry Hole känns så klyschig och nästan övernaturlig. Vill han sluta dricka så kan han. Vill han lösa ett brott så kan han. Varför kan inte bristerna få vara verkliga och förbli olösta?

Men – det är spännande, det går inte att komma ifrån. Jag vill fortsätta och jag känner att jag har en möjlighet att själv lista ut vem som är mördaren. Ett tag känner jag mig till och med säker på att jag har rätt, allt pekar mot det och jag tror att till och med Hole misstänker den personen. Men så visar det sig att jag har fel – ett stort plus. Det är så det ska vara, det ska finnas en möjlighet att gissa men ändå bli överraskad över upplösningen.

Om bara inte Harry Hole hade varit så fruktansvärt stereotyp och klyschig…

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Ett svar »

  1. Jag gillade inte Fladdermusmannen alls. Men det blir bättre längre fram. Jag tyckte t.ex att Djävulsstjärnan var riktigt bra. Men jag håller verkligen med om att Harry Hole är en klyscha, och det blir inte precis bättre med tiden, tvärtom. Så jag har valt bor Nesbö på sistone.

    Svara

Kommentera

