RSS Flöde

En bokig del av önskelistan

Så här runt första helgen i december börjar det verkligen märkas i bokbloggsvärlden att vi närmar oss jul – den perfekta tiden att skaffa sig fler böcker utan att bryta mot köpstopp och liknande (som många av någon anledning tvingar sig till). Det finns adventskalendrar både här och där och det dyker upp julklappstips på alla möjliga sorters böcker. Även Lyran har den här veckan valt ett jultema i sin Tematrio och vill att vi berättar om tre böcker som vi önskar oss i julklapp.

1. Sankta Psyko av Johan Theorin skulle väldigt gärna få gömma sig någonstans under någon av granarna som kommer att finnas när vi firar jul. Jag har läst alla hans tidigare böcker och blev riktigt glad när jag hörde att han lämnat Öland för en avstickare någon annanstans. Sen hittade jag ett utdrag ur den och kände att jag verkligen ville läsa den. Men eftersom jag bor i Kalmar och Theorin har koppling till Öland står jag för tillfället på plats 52 i kön på biblioteket. Värt att vänta på? Nja…

2. Samma sak gäller i princip Eldvittnet av Lars Kepler. Trots att jag suckat lite när jag läst de tidigare två böckerna så har jag inte kunnat lägga ifrån mig dem. Vilket på något konstigt sätt måste betyda att de är bra – eller i alla fall spännande. Så att inte läsa den tredje finns inte på kartan och eftersom de två tidigare redan står i bokhyllan får den gärna göra dem sällskap.

3. Sist, men inte minst, skulle jag gärna vilja ha Mörk jord av Belinda Bauer. Och det är ert fel, kära bokbloggsvänner. Jag har läst så mycket gott om den hos många av er att jag helt enkelt inte kan låta bli att önska att den fanns i min ägo också. Om jag får den så hoppas jag att ni har rätt.

Men jag är inte så kräsen. Så länge det finns en bok i något av mina julklappspaket så spelar det inte så stor roll vilken det är. Och eftersom jag är med i Julklappsbytet så kommer jag ju i alla fall att få två böcker i julklapp i år!

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Kommentera

