RSS Flöde

Underbara Mia

Avig Maria – Mia SkäringerAvig Maria
Mia Skäringer (2011)
167 sidor
Betyg: T T T

Jag är nog lite småförälskad i Mia Skäringer. Det är nog den slutsatsen jag kan dra av att ha läst den här boken. Jag var tveksam efter Dyngkåt och hur helig som helst men den här gången övertygar hon. Hon är så… mänsklig, tror jag är det bästa ordet. Hon är som vem som helst och är inte rädd för att lyfta fram de här dåliga sidorna. Hon berättar öppet och personligt om alla de dåliga dagarna, men vågar även skryta lite ibland. Visst finns det glamour i hennes liv (inte minst sedan succén med Solsidan) men hon poängterar gång på gång att hon är en vanlig människa och inte känner sig hemma i finrummen. Vilket känns så skönt.

Boken består även den här gången av blogginlägg och kåserier. Förra gången gillade jag kåserierna bäst, men den här gången är det blogginläggen som jag känner starkast för. Jag känner mig som en del i hennes vardag, trots att hon faktiskt inte beskriver den in i minsta detalj. Kanske är det just det jag faller för. Att det inte är några inlägg om ”i dag har jag gjort det här” utan mer om känslor och den inre kampen.

Mia Skäringer är som vem som helst. Och vem som helst kan känna igen sig i någonting. Det är så skönt. Jag har dock fortfarande lite svårt för det här med samlingar av delar man inte skrivit för att de ska göra ihop men jag börjar lära mig läsa dem. Mia Skäringer hjälper mig absolut på vägen.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Kommentera

