RSS Flöde

Det går för snabbt!

Återkomsten
Tamara McKinley (2010)
Pocket – 328 sidor
Betyg: T T T

Tamara McKinley och jag kommer bra överens. När jag första gången läste Matildas vals blev jag totalt förälskad och sedan dess har jag hunnit med några av hennes böcker. Men den här hade jag missat och blev därför väldigt glad när jag råkade snubbla över den i en bokhandel.

Den glädjen varade sisådär halvvägs in i boken. Det var sådär mystiskt och härligt som bara McKinleys romaner kan vara. Lulu får plötsligt reda på att hon av någon anledning äger en häst i sitt hemland Tasmanien och kan självklart inte låta bli att åka tillbaka. Men hennes gammelmoster Clarice vill av någon anledning inte att hon ska lämna det trygga England för någonting som hon inte ens minns, eftersom Lulu lämnade Tasmanien som barn. Men det hindrar henne inte och på Tasmanien finns både det ena och det andra mysteriet. Varför hennes mamma verkar hata henne är ett, men det huvudsakliga mysteriet är vem som har gett henne hästen Ocean Child?

Så långt är allting som det ska vara. Men plötsligt får allt sin lösning. Bara sådär, vips. Och vad ska då resten av boken ägnas av? Kärleksproblem (hm, undra hur det kan gå med dem? – Förutsägbart), familjeproblem (också förutsägbart) och den invärtes kampen om hon ska stanna kvar eller åka tillbaka till England. Men det är inte lika spännande. Jag hade velat ha kvar mystiken längre, få fundera på den mystiske mannen bakom hästen och inte veta. Andra halvan av boken blir mest en transportsträcka mot slutet, som däremot kommer helt pang på. Och plötsligt är allt över. Jaha?

Jag är besviken, det kan jag inte hymla med. Och jag blir ledsen för att jag blir besviken, eftersom första delen av boken, innan Lulu vet någonting om vem som vill ha henne tillbaka till Tasmanien, är verkligen underbar. Men så bryts förtrollningen och det blir en vanlig kärleksroman. Tyvärr.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Har bara läst denna av Mckinley och tyckte faktiskt inte alls om… Kanske var en dålig första bok?

    Svara

Kommentera

