RSS Flöde

En fantastisk dag

En dag – David NichollsEn dag
David Nicholls (2009)
Pocket – 429 sidor
Betyg: T T T T

Emma och Dexter tillbringar en natt tillsammans efter sin examen. Och efter det fortsätter de att hålla kontakten, oavsett om de befinner sig i samma del av världen eller i totalt skilda länder. De är otroligt olika som personer; Emma drömmer om ett liv som författare medan Dexter helst av allt vill jobba med tv och få så många tjejer att ligga med honom som möjligt. Men trots det finns det någonting som binder dem till varandra. Trots att deras liv med flertalet olika vänner och partners passerar så finns de (nästan) alltid där för varandra.

Och som läsare får man se den här kontakten genom att vara med om vad som händer den 15 juli varje år. Den 15 juli just för att det var då de började lära känna varandra första gången. Sedan följer tjugo år av just den dagen, varje år.

Upplägget är briljant; David Nicholls får med så otroligt mycket trots att (eller kanske just för att) han inte skriver exakt vad som händer hela tiden. Allt som har hänt det senaste året förklaras lätt och smidigt och historien blir just därför väldigt stark. Det blir tydligt att se en förändring hos både Emma och Dexter och i deras relation när man inte måste följa med dem hela tiden.

Dessutom är det underbart att den inte är förutsägbar. Om det hade varit vilken annan kärleksroman som helst hade jag snabbt tänkt ”Jaja, det är klart att de blir ett par i slutet i alla fall”. Men i En dag är jag aldrig säker. Jag pendlar mellan den klassiska självklarheten och ett tillstånd av ”Nej, det kommer nog inte bli de i alla fall”. Vilket är otroligt skönt och gör boken till så mycket mer än bara ett ”Ska de få varandra till slut?”

Alla sorters känslor passerar och det är lätt att känna med både Emma och Dexter. Jag känner igen mig väldigt mycket i Emma och tycker om henne hela tiden, medan jag stundtals nästan hatar och föraktar Dexter för hur han beter sig, framför allt mot henne. De blir levande, verkliga personer för mig på ett fantastiskt sätt. Och att de flera gånger överraskar mig totalt är inte heller helt fel…

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Kommentera

