RSS Flöde

I mitt huvud och i ”verkligheten”

Den här helgen handlar Annikas bokbloggsjerka om böcker som filmatiserats, ett aldrig sinande ämne till diskussion.

Böcker har ofta en tendens att filmatiseras. Vilken karaktär i filmerna/tv-serierna har minst/mest motsvarat den bild som du har skapat av bokkaraktärerna? 

Den jag tycker stämmer absolut bäst överens med min bild är helt klart David Suchets tolkning av Hercule Poirot. Utseendet, gången, talet – allt är som jag föreställer mig Poirot när jag läser. En gång såg jag dessutom en bakom kulisserna-film om hur han hade tänkt när han skapade sin Poirot och mycket av det han tog upp som saker han tagit fasta på var saker som betyder mycket för mig som läsare. Hur Poirot har svårt att sätta sig och hur han vaggar fram med korta steg, för att nämna något. Jag tror att Agatha Christie hade varit mycket nöjd med David Suchet.

Helena Bergström som Annika Bengtzon däremot, nej där var det någonting som gick fel. Hon stämmer inte alls med den bilden jag har av Annika i mitt huvud. Så nu är det bara att hoppas att Malin Crépin stämmer bättre.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Skönt att se att det är fler som har problem med Helena Bergström som Annika Bengtzon 🙂

    Svara
  2. Jag störde mig så mycket på Helens Bergström att jag inte kunnat läsa någon mer bok om Annika Bengtzon efter jag hade sett Sprängaren:-)

    Svara
  3. jag mäste vara den enda i hela världen som inte läst nåt om Annika Bengtzon. Jag har till och med en bok som står oläst på hyllan, det var väl inte den första, men ändå.

    Svara

Kommentera

