RSS Flöde

Nästan i min smak

Svindlande höjder – Emily BrontëSvindlande höjder
Emily Brontë (1847)
Pocket – 440 sidor
Betyg: T T T

Heathcliff och Catherine, två namn som har cirkulerat mycket i min omgivning emellanåt, då jag har vänner som fullkomligt älskar historien. Trots det har jag inte kommit så långt som till att faktiskt göra det. Förrän nu, då den här otroligt vackra pocketutgåvan lockade mig till det.

Historien känner nog många till. Kärlek, hat, hämnd, problem och en massa massa annat. Kanske allt man kan tänka sig att en bok ska kunna handla om. Men det speciella med den här boken tycker jag inte är berättelsen i sig, utan hur den berättas. Det är spännande att låta den berättas ur två perspektiv. Allting börjar med mr Lockwood som flyttar in på gården Thrushcross grange. Och till en början är det hans historia; hur han går till gården Wuthering heights för att träffa sin hyresvärd. När han upptäcker vilken otroligt burdus och otrevlig man Heathcliff verkar vara vill han veta mer och hushållerskan Nelly Dean berättar för honom. Således byts perspektivet till hennes.

På det sättet hoppar det fram och tillbaka, utan att bli förvirrande. Det enda som kan göra mig lite förvirrad emellanåt är vem som är vem av alla de mängder av namn som cirkulerar i boken. Vilken herre som är vilken och om det handlar om far eller son. Och även i den här klassikern slås jag av att den inte känns gammal. Visst att det kan ha med översättningar och liknande att göra, men på något väldigt starkt sätt känns det som att den skulle kunna vara skriven nu – inte för mer än 150 år sedan. Det är en ganska absurd, men trevlig, tanke.

Jag älskar inte den här boken, jag blir inte hänförd av Heathcliffs och Catherines liv och traumatiska kärlek. Men jag tycker om den och förstår vad som är så hyllat. Framför allt förstår jag varför den är en klassiker och varför den var före sin tid när den kom. Och varför den helt klart är en bok man måste ha läst.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Ett svar »

  1. Jag har kommit 200 sidor i min ”Svindlande höjder”! (: (;

    Svara

Kommentera

