RSS Flöde

Jag förstörde för mig själv

Doktor Glas – Hjalmar SöderbergDoktor Glas
Hjalmar Söderberg (1905)
Pocket – 156 sidor
Betyg: T T T

En klassiker. Och det var precis därför jag införskaffade mig boken och började läsa den. Men kanske var det också det ordet som redan från första början avgjorde vad jag skulle tycka om Doktor Glas. Jag fick helt enkelt otroligt höga förväntningar. Det SKA vara fantastiskt och därför väntade jag mig det. På något sätt hade jag föreställt mig att den skulle påminna om Brott och straff, att jag skulle få följa med i Doktor Glas tankar på samma sätt som Raskolnikovs. Och framför allt – att jag skulle få känna Glas känslor på samma sätt.

Men jag gör inte det. Jag förstår honom, men jag blir inte ett med honom. Om han gör rätt eller fel som vill hjälpa den unga prästfrun undan sin outhärdlige make är svårt att bestämma sig för, eftersom hela boken på något sätt lägger fram det som att det är så självklart. Fast nej – egentligen är det inte det. Glas resonerar fram och tillbaka hur han ska kunna hjälpa henne på bästa sätt. Men när han väl bestämmer sig får jag känslan av att det är meningen att beslutet ska vara svårt att ifrågasätta.

Och kanske är det det jag saknar. Mer vånda. Mer oro. Men samtidigt går det inte att komma ifrån att det är en klassiker. Att jag faktiskt kan förstå det. Det mest otroliga är att det inte känns som en mer än hundra år gammal bok. DET om något är fascinerande och imponerande. Det får mig att tänka att det kanske är språket som avgör en klassikers värde. När man kan läsa boken många många många år senare utan att reflektera över att den faktiskt inte är skriven i går.

Det jag gillar absolut bäst med boken är hur som helst omslaget. Bonniers klassikerpockets är oerhört fina och lockade mig verkligen. Doktor Glas skulle jag vilja ha stående så att framsidan hela tiden syns så att jag kan titta på den när som helst. Jag är förälskad i den röda, nästan sammetsaktiga bakgrundsfärgen. Jag tycker om hatten som svävar ovanför. Och jag njuter av de vackra svängarna i bokstäverna. Så underbart är det.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Ett svar »

  1. jag älskar också framsidan! så fantastiskt fin! 🙂

    har själv länge funderat på att införskaffa boken. hoppas att jag inte heller har för höga förväntningar, men tror nog det .. 😛

    Svara

Kommentera

