RSS Flöde

Nej, det går bara inte

Den här veckan vill Lyran veta vilka böcker eller texter som är utmaningar för oss att läsa. För egen del var det inte speciellt svårt att lyckas få ihop tre stycken kategorier:

1. Lyrik
Jag önskar ofta att jag var en sådan person som kunde hänge mig åt långa diksamlingar och tycka att de är sååå fantastiska och bara njuta. Men det går verkligen inte. De gånger jag försöker får jag kämpa mig vidare. Jag tror att jag helt enkelt har svårt att hitta den där rytmen som krävs. Eller att jag helt enkelt letar efter en rytm som sen inte visar sig finnas. Något åt det hållet i alla fall.

2. Krönikesamlingar
En väldigt god tanke, men ofta tycker jag att en samling av krönikor eller kåserier i bokform blir krystat. Jag vill ha något slags sammanhang i det jag läser och det saknas ofta när någon person ska slänga ihop det bästa av det man skrivet. Det saknas ofta en röd tråd. Det gör det hela kämpigt för mig, men det finns undantag. Till exempel blev jag överlycklig när jag förväntade mig att tvingas kämpa mig igenom Liza Marklunds samling, men fann att den flöt på och var jättebra.

3. Fantasy/science fiction/allt som liknar det
Det är nog mitt största no no no. Det går helt enkelt bara inte alls. Så fort någonting blir alldeles för overkligt eller för fantastiskt för att vara sant börjar hela mitt inre att sucka och gäspa. Varför ska man läsa sådant här? Vad är det som är så fantastiskt? Nej, jag fortsätter lämna dem därhän och om jag någon gång måste läsa så kan man vara säker på att det kommer bli kämpigt.
(Något som är lite konstigt är dock att jag älskar sagor och liknande. Men så fort det ska vara massa övernaturliga väsen som blandar sig med människor i ungdoms-eller vuxenböcker är det kört)

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Det där med lyrik det känner jag igen… Ska snart göra min egen lilla lista över utmaningar 🙂

    Svara
  2. Jag håller fullständigt med dig på punkt ett och två, men tre förstår jag mig verkligen inte på! Harry Potter? Det är ju den bästa boken någonsin typ!!! 🙂

    Tror jag kanske får sätta ihop men egen lista! 😉

    Svara
  3. Jag håller med dig på alla tre punkter men måste dock säga att jag gillade Flickan från ingenstans av Justin Cronin trots att jag inte alls är förtjust i genren över huvud taget.

    Svara

Kommentera

