RSS Flöde

C’est magnifique!

Den här helgen undrar Annika i sin bokbloggsjerka:

Vilken bok har den mest fantastiska titeln enligt dig?

Den här frågan kan ha olika betydelse beroende på hur man tolkar den. Finaste titeln, roligaste titeln, bästa titeln… Jag har alltid tyckt att Tillsammans är man mindre ensam är en oerhört fin titel som säger så mycket och som nästan gör att man ler bara av att läsa just titeln. Jag är även svag för Nu vill jag sjunga dig milda sånger, trots att jag aldrig läst boken.

MEN den absolut mest fantastiska titel jag någonsin stött på är utan tvekan Jag har kokat 200 000 potatisar men kan inte erinra mig en enda av dessa; Lasse Erikssons humoristiska och filosofiska bok. Ingenting slår den. Inte bara för att den är lite rolig, utan för att jag tycker att det säger mycket om oss människor och även om boken. Helt klart magnifikt.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Lasse Eriksson har alltså skrivit en bok. Den måste jag kolla upp och inte bara för titeln.

    Svara
  2. Tillsammans är man mindre ensam var en jeg tenkte på også, en tittel som får meg til å bli nysgjerrig.

    Jag har kokat 200 000 potatisar men kan inte erinra mig en enda av dessa… Fantastisk. En bok jeg må kikke etter, tror jeg.

    Svara

Kommentera

