RSS Flöde

Sådan är jag

Enligt O vill veta hur vi är som läsare och vem är då jag att tacka nej till en sådan finfin enkät?

 

snabb –  långsam

läser alla ord – skummar en del
Jag inbillar mig att det är så man läser när man har lärt sig att läsa; att det bara är nylärda som läser exakt varenda ord. Vi klarar av att se sammanhanget ändå.

gillar långa beskrivningar – hoppar över det som inte för historien framåt
Det finns dock gränser, och till exempel tycker jag att ”Grottbjörnens folk”:s naturbeskrivningar var lite väl långa.

kommer ihåg detaljer – kommer ihåg i stora drag

undviker tjocka böcker – läser gärna tegelstenar
Så länge man läser annat också kan det vara trevligt med en tegelsten då och då. En blandning är det allra bästa.

tycker om tunna böcker – tycker att tunna böcker ofta saknar något

idealboken är på mindre än 400 sidor – idealboken är på mer än 400 sidor
Då går det lagom fort att läsa den, handlingen behöver inte dras ut i all evighet bara för att och det känns som att man kommer någonstans när man läser.

tjuvkikar på slutet – läser aldrig slutet förrän boken är just slut
Hu nej! Då förstör man ju allting för sig själv.

väljer efter omslag – skiter fullständigt i ytan
Det beror självklart på vad det är för bok. En dålig bok med ett bra omslag kan väljas av den anledningen, medan en bok jag verkligen vill läsa absolut inte behöver ha en övertygande framsida.

läser baksidetexter – undviker baksidetexter

väljer boken efter rekommendation – vill helst välja själv

rekommenderar ofta böcker till andra – rekommenderar sällan böcker

hör det jag läser i huvudet – hör aldrig det jag läser

gillar ljudböcker – gillar inte ljudböcker
Jag har försökt komma fram till det, men jag vet fortfarande inte. Jag gillar ljudböcker när jag reser någonstans med bil eller tåg eller buss, men hemma har jag inte riktigt lyckats komma överens med dem.

läser främst böcker i en genre – gillar att variera min läsning

läser alltid på svenska – läser på flera språk
Med enstaka undantag, jag var bättre på att läsa på engelska och tyska förut. Antar att jag börjar bli en smula lat. Men fick ju en engelsk bok i mitt bokpaket, så kanske ska bryta den trenden nu?

är bra på att komma ihåg böcker jag läst – glömmer lätt bort både titlar och författare

skriver upp det jag läser – skriver inte upp det jag läser

läser varje dag – läser mer sällan

tycker att läsning är avslappnande – tycker att läsning är ansträngande

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Nu är det väl inte bara naturbeskrivningarna som är långa i just Jean M Auels böcker… Kul att läsa dina svar, klart man inte behöver läsa alla ord, onödigt.

    Svara

Kommentera

