RSS Flöde

Otympligt, svårläst och bara jobbigt

Helgens bokbloggsjerka hos Annika är följande:

Vilken är den sämsta bok som du faktiskt har läst ut och varför var den så dålig?

Jag har inte som helst problem att hitta svaret på den här frågan. Värmen av Ulf Lundell. I tvåan eller trean på gymnasiet skulle vi läsa nutida böcker, eller av nutida författare eller någonting liknande. Jag valde Lundell – han är så hyllad att det bara måste vara bra. Trodde jag. Men föga visste jag vad som väntade mig, då hade jag nog aldrig plockat upp den tegelstenen.
Jag som är lite av en språknörd var dömd att misslyckas med Lundells speciella sätt att skriva. Jag vill ha språket precis som det ska vara, och inte med en massa evighetslånga meningar, dom, dej, mej och sej och så vidare och så vidare. Plus att jag bara irriterade mig på huvudpersonen.
Trots det läste jag ut boken och skrev recensionen som skulle skrivas. Reaktionen från läraren: ”Men varför läste du ut den om du tyckte så illa om den?”
Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Just Värmen har jag inte läst av Lundell, men de flesta andra från andra sidan 2000-talet. Jag hade otroliga problem med språket jag också, speciellt de långa menningarna, men jag tror jag vande mig och en del av hans böcker är riktiga favoriter. Men visst är han en ”ordbajsare” av rang 🙂

    Svara
  2. Haha, lärare 😉

    Efter Babel i torsdags är jag sugen på Lundell. Men Värmen ska jag inte välja förstår jag. Har du vågat dig på någon mer som var bättre, eller har du fått men för livet?

    Svara
    • Jag har inte vågat mig på någon mer, eftersom jag förstått att han skriver likadant i alla böcker och har gjort det till sin grej att ”göra sönder språket” som han sa i en intervju om den senaste boken. Så nej, det blir nog ingen mer Lundell för min del inte.

      Svara
  3. Jag håller med dig Ida. Lundell undviker jag också- till varje pris. Jobbigt och tråkigt tycker jag att det är. ”Jack” är en av mina värsta läsupplevelser- någonsin. Med tanke på min ålder vill det inte säga lite. (”Vinter i Åre” var mycket trist den också- vin och fylla på tåg tycker då inte jag är mycket att skriva om.)

    Svara
    • Oj, och jag som någon gång tänkte att ”Men Jack säger ju alla ska vara bra, den kanske är bättre än Värmen?” Men då ska jag med andra ord hålla mig ifrån den också

      Svara
  4. .. men vad skulle du ha gjort då, INTE läst boken som du skulle recensera?
    Hmm, jag har aldrig läst Lundell, jag har tydligen inte missat så mycket!

    Svara
    • Haha, jag tror hon menade att jag inte hade varit tvungen att läsa ut den om jag tyckte så illa om den. Snällt tänkt.
      Och jag skulle nog inte rekommendera dig att göra det heller.

      Svara

Kommentera

