RSS Flöde

En sann bokälskare tar med sig hem

I går åkte jag tåg – igen, kanske ska tilläggas. Men första gången sedan SJ introducerat sin nya tidning/sitt nya magasin BOOK. Helt plötsligt insåg jag dock att den satt i stolen framför mig och såg hur Jonas Karlsson spände blicken i mig. Så nog var jag tvungen att ta upp den och bläddra lite i den. Läsa är inte att tänka på, eftersom jag tyvärr alldeles för lätt blir åksjuk av det.

Men bläddringen gjorde mig helt klart nyfiken och jag stoppade ner tidningen i väskan. För en sann bokälskare som inte klarar av att läsa på tåget måste väl ändå få ta med sig tidningen hem, resonerade jag.

Så i går kväll satt jag i stället i soffan och läste min tågtidning och upptäcker orden ”Och du – ta gärna med dig magasinet hem – BOOK vill bli läst!”. Därmed försvann även mitt lite halvdåliga samvete för att jag smugglat med mig tidningen och jag kunde läsa i lugn och ro.

Och det var ganska trevlig läsning. Ett intressant koncept, som bygger på några små plocksidor, några kortare texter (om författarpar och omslagets betydelse), korsord och några författarintervjuer – men framför allt utdrag ur aktuella böcker. SJ ger ut tidningen i samarbete med Akademibokhandeln/Adlibris samt bokförlag så därför är väl syftet främst att locka fler läsare till böckerna. Men det fungerar; det är intressant att kunna läsa utdrag ur några böcker. Åtminstone två fångade mig och åker upp på att läsa-listan.

Hoppas att den går bra och att jag får hitta ett nytt ex nästa gång jag åker tåg. Som jag kan ta med mig hem och läsa i soffan.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Och jag hoppas att det är samma nummer som finns på tåget när jag åker tåg nästa gång. Älsk på JK!

    Svara
  2. Jag fick första numret på bokmässan. Är dock lite skeptisk till utdragen. Vet inte riktigt om det funkar på mig då jag helst inte vill veta för mycket om händelser mitt i böcker innan jag läser dem :-/

    Svara
    • Jag förstår precis vad du menar, men i de fall jag läste tyckte jag nästan mer att de kändes som baksidestexter och alltså inte avslöjar för mycket. Men det kan lätt bli fel om inte utdraget är noga utvalt

      Svara

Kommentera

