RSS Flöde

Jag väntar gärna

Jag har varit lite dålig på det här med Annikas bokbloggsjerkor, men nu tänkte jag ta tag i det igen. Helgens fråga lyder:

Läser du helst bokserier eller föredrar du fristående böcker eller kanske en mix av båda?

Jag föredrar båda; av den enkla anledningen att båda har sina fördelar. På ett sätt är det kul när man får fortsätta lära känna karaktärer och följa med i deras värld lite längre och på ett annat så är det ganska skönt att man har kommit till slut när sista bladet är vänt.

Och självklart beror det på boken i sig. Hade Harry Potter varit samma sak om det bara varit en bok? Förmodligen inte. Och där finns också exemplet på den egentligen bästa kombinationen; det är en serie med samma karaktärer och en grundläggande problematik men varje bok är i sig fristående. DET är det bästa. Vilket ofta finns inom kriminalboks- och deckarvärlden också. Samma detektiv/polis/journalist/person i huvudrollen men ett avslutat fall per bok.

Dessutom – om det är en serie så upptäcker jag gärna serien i dess linda. Det är så kul och spännande att få vänta tills nästa del släpps och man får köpa/låna hem den. Jag väntar mer än gärna på nästa del i en bra serie. Och under tiden roar jag mig med böcker som är helt fristående.

Långt svar – kort sagt: Jag tycker allra bäst om en blandning.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Visst är det härligt att vänta på en ny bok i en serie. Det blir lite som julafton.

    Svara
  2. Jag är inte så bra på det där med att vänta..

    Svara
  3. En mix är bra. Och serier är bra om de återkommande karaktärerna får utvecklas, inte om de är detsamma hela tiden.

    Svara
  4. Jag ogillar att behöva vänta på nästa bok, men brukar ändå nästan alltid läsa böcker mellan. Det är kanske lite bortskämdhet? Haha. Jag vill kunna VÄLJA att läsa boken NU, men väljer kanske att vänta ändå, och tycker att det är jobbigt om jag inte kan göra det valet själv.

    Svara
  5. Sedan finns det ju t.ex. författare som Peter James där visserligen själva utredningen är avslutad men där vissa saker i hans privatliv är en röd tråd som löper genom hela serien. I love it och bara det är en cliffhanger i sig. Hans sjunde bok står i bokhyllan men jag suger på karamellen ett tag i värsta självplågarstil 🙂

    Svara
  6. Jag tycker att det är olidligt att vänta. Jag läser gärna gamla avslutade serier.

    Svara

Kommentera

