RSS Flöde

Varför man inte ska ha en att läsa-lista

När jag startade den här bloggen för drygt ett år sedan fanns det en sidflik till häruppe. Och den var ”Jag vill läsa…”. En lista som fylldes på och fylldes på och fylldes på… utan att jag egentligen tog tag i den. Plus att det var svårt att komma ihåg att skriva upp alla böcker jag ville läsa på just den listan.

Så därför tog jag hux flux bort den, helt enkelt. Och så har jag tagit läsandet lite som det kommit. MEN därigenom också glömt bort böcker jag vill läsa när jag väl står där med tomma händer.

Så nyligen tog jag upp fenomenet att läsa-lista igen, men den här gången bara som en liten post it-lapp i min dator. Det är kanske… 2–3 veckor sedan. Och listan är alldeles för full. Samtidigt som jag köpt mig nya böcker, så då känns det fel att reservera andra på biblioteket.

Det finns så mycket att välja på! Listan får nog vara kvar – annars glömmer  jag igen – men oj, vad den får mig att vilja läsa annat än vad jag just nu läser (trots att det jag nu läser är riktigt bra)

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Ja, de där listorna… man kan inte ha dem och man kan inte vara utan dem. Fast egentligen är det väl böckernas fel… eller grundproblemet är väl att det finns så mycket böcker och så lite tid. Man kanske får vänta tills man blir pensionär, fast de verkar å andra sidan alltid ha fullt upp de också.

    Svara
  2. Jag har en lista på datorn med sånt jag vill läsa, två överfulla bokhyllor med olästa böcker och ändå släpar jag hem massor med böcker från biblioteket. Och de är de enda som blir lästa. Medan de andra (listan och bokhyllorna) bara ger ångest och dåligt samvete.

    Svara

Kommentera

