RSS Flöde

Varför fastnar jag så?

Paganinikontraktet – Lars KeplerPaganinikontraktet
Lars Kepler (2010)
566 sidor
Betyg: T T T

En ung kvinna mördas på en båt. Drunkad, ser det ut som. Men hur kan hon ha drunknat utan att ha vattenspår på sin kropp? Samtidigt blir andra personer mördade på andra håll i staden, men ingen tror att de hör samman. Utom Joona Linna som hjälper till med fallet trots att han egentligen inte får. Och självklart är det han som kommer på åt vilka håll man ska rikta blicken för att hitta motiv, försvunna personer och själva mördaren.

Egentligen borde den här boken få en tvåa i betyg. Eller också borde den få en fyra. Och just därför hamnar den på en trea. Varför resonerar jag så? Jo, jag ska förklara det. Men det är inte enkelt.

Den här boken lider av samma fenomen som Hypnotisören, vilket innebär en vilja att vara en amerikansk tv-deckare. Det är högt tempo, det är klyschigt och huvudpersonen Joona Linna är så fantastiskt duktig och har alltid rätt, trots att alla andra säger emot honom. Plus att den här boken är skriven på ett sätt som får (i alla fall) mig att tänka ”Jaha, de är ute efter filmkontrakt till den här filmen också”. Tillbakablickar på ett sätt som fungerar i film, men blir lite konstiga i en bok, återkommer ständigt. Därför är boken bara värd en tvåa i betyg.

Men samtidigt finns det ett annat fenomen, en annan känsla, som jag också kände vid läsningen av Hypnotisören. Det är spännande, oväntat och det går inte att sluta läsa. Även om jag suckar, himlar med ögonen och tycker att det är klyschigt så vill inte mina händer slå ihop boken och slänga bort den. Det går helt enkelt inte. Jag vill vidare, hela, hela tiden.  Det är lätt och luftigt, det flyter fram.

Det blir en krock inuti mig själv. Jag gillar en bok som jag samtidigt inte gillar. Ett ganska obegripligt fenomen. Och jag kan inte sätta fingret exakt på vad det är. Men kanske är det just därför som Lars Kepler lyckas. Ibland kanske man inte måste förstå varför man tycker om en bok.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Kommentera

