RSS Flöde

Lite mycket

Alla de stillsamma döda – Anna JanssonAlla de stillsamma döda
Anna Jansson (2001)
264 sidor
Betyg: T T

Trots att jag irriterade mig lite på Maria Werns inblandning i den förra boken kunde jag inte låta bli att läsa vidare. Kanske borde jag ha förutspått att det skulle bli värre. När Alla de stillsamma döda till och med börjar med att Maria ligger inlåst och skadad på grund av försvinnandet hon utreder suckar jag lite inombords. Varför måste alla poliser/journalister/detektiver/etc som är huvudpersoner i deckare så ofta råka illa ut själva? Jag förstår att det blir mer spännande på det sättet – men ska Maria verkligen hålla på sådär genom alla böcker?

En positiv sak är dock att det som läsare finns möjlighet att spekulera i vem som är mördaren. Sen är det dessutom svårt att gissa rätt och det är väldigt, väldigt bra. Och samtidigt upplever jag samma sak som med Stum sitter guden – att det är svårt att lägga ifrån sig boken. Det är ett stort, stort plus.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Min syster har läst alla böckerna i serien om Maria Wern och hon säger att något händer med Maria i varenda bok som ibland kan kännas lite väl extremt. Så om du vill fortsätta läsa böckerna får du vara beredd på en massa om Maria Wern.

    Svara

Kommentera

