RSS Flöde

Nej, jag blir inte stum

Stum sitter guden – Anna JanssonStum sitter guden
Anna Jansson (2000)
216 sidor
Betyg: T T T

Maria Wern fattade mitt tycke i och med tv-serierna. Framför allt för att jag gillar Eva Röse, men också för att det var spännande på ett bra sätt. Inte alldeles för överdrivet – tyckte jag då.

Stum sitter guden ändrar min uppfattning. Handlingen känns just överdriven och jag irriterar mig lite på att Maria själv blir indragen så pass. Visst, det är inte den första deckare där polisen blir personligt inblandad, men det hade varit så skönt att slippa. Men samtidigt är det skönt att det är en kvinnlig polis som får vara duktig och kämpa mot både brottslingarna och sina egna arbetskamrater – just för att hon är kvinna. På det sättet tycker jag väldigt mycket om Maria Wern.

Handlingen känns sådär, språket är inget speciellt. Men ändå kan jag inte låta bli att läsa vidare. Och det brukar vara ett bra tecken. Alltså gillar jag någonting som är svårt att sätta fingret på. Förmodligen är det Maria Wern och spänningen. För det händer någonting hela tiden.

En deckare på 200 sidor – det är klart att det måste vara spännande hela tiden, och det är skönt.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Kommentera

