RSS Flöde

Igenkänningsfaktor

Jag har börjat läsa Stum sitter guden av Anna Jansson. Tidigare har jag sett Främmande fågel på tv, och även delar av de serier som senare gick och verkligen gillat Maria Wern och att hon inte riktigt känns som alla andra deckarpoliser.

Men ända från första sidan i den här boken dyker en tanke upp – jag känner igen det här. Så väl. Mannen som hänger i trädet, hur hon träffar Patrik, att det finns ett mord som påminner om det som nyss hänt och kopplingen till det religiösa.

”Äsch, det är säkert bara för att det påminner lite, lite om Midvinterblod”, tänkte jag till en början.

Men nej, det känns mer bekant än så. Och nu vet jag efter lite googling varför. Den var en av de andra serierna som TV4 sände i vintras. Bara att jag inte såg hela då. Så därför känner jag igen delar här och där. Men inte helheten. Vilket är bra. Jag vet fortfarande inte vem som är mördaren…

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Kommentera

