RSS Flöde

Behöver lite hjälp!

Jag har som sagt börjat läsa Fladdermusmannen (Nej, jag tänker inte gnälla, tvärtom). Den är så här hundra sidor in och jag vill bara fortsätta läsa. Men jag har ett litet, litet problem som blir ett störningsmoment. Och då tänkte jag att ni, mina kära bokbloggsvänner, kunde hjälpa mig med detta problem.

När man läser så är det ju nästan som att någon läser högt inne i ens huvud (nåja, i stort sett i alla fall). Och då underlättar det om rösten i huvudet vet hur man uttalar det man läser. Och eftersom jag inte är så haj på norska så fattar jag inte riktigt hur jag ska ”uttala” huvudpersonen Harry Holes efternamn.

Inte ”Hole” som i hål, har jag förstått. Och inte ”Holy” heller.

Blir det, typ ”Håle”?

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Hoooole skule jag tro. Med långt o. Bra bok är det, fast Rödhake som jag också läst av honom var et par nivåer till och tyvärr aktuell. Så du har något att se fram emot

    Svara
  2. I en av de senare böckerna har jag för mig att det äntligen står hur namnet uttalas och om jag inte minns fel så ska det vara precis som det stavas, Hole, alltså varje bokstav uttalas som den är. Svårt att skriva hur något uttalas och jag kan inte fonetisk skrift 🙂

    Hoppas du kommer att uppskatta Nesbø lika mycket som jag, då har du många timmar god läsning framför dig.

    Svara
  3. Lyssna på den här intervjun med Nesbö så hör du hur namnet ska uttalas: http://www.youtube.com/watch?v=rdGe28r-KJg&feature=related

    🙂

    Svara
  4. Tack! Nu vet jag och ska sluka resten av boken. Och förhoppningsvis även resterande böcker av Jo Nesbö, om det fortsätter lika bra som nu 🙂

    Svara
  5. Åh vad roligt! Har precis samma problem. Blir inte riktigt klok på det, men någonstans inom mig hör jag en Fleksnesliknande röst som säger Hoole (med tjockt L) =)

    Svara

Kommentera

