RSS Flöde

Att läsa om eller att inte läsa om

Postat den

Den starkaste läslusten hos de flesta bokälskare verkar vara att få tag i nya böcker att hugga tag i. Så många som möjligt och så fort som möjligt. De senaste böckerna i affären, senast lånade böckerna, böckerna på topplistan, böckerna från antikvariatet etc etc. Ja, det finns många sätt att få tag i helt nya böcker på. I alla fall böcker som är nya för en själv.

Men, om sanningen ska fram, underskattar vi inte lite för ofta vikten av och glädjen med att sätta tänderna i en bok som vi redan läst? Ibland känns det nästan som att det är sämre att läsa om en bok än att läsa en ny, rent uppfattningsmässigt. Och så är det väl ändå inte? Att läsa om en bok kan ge en minst lika stark läsupplevelse som att läsa en helt ny. Man kan få uppleva en känsla man redan känt, eller helt enkelt hitta en ny känsla i samma historia.

Vissa böcker lämpar sig bättre än andra att läsa om. För en kärlekshistoria slutar förmodligen alltid lyckligt, och även om du inte har läst boken innan kan du räkna ut vad som kommer att hända i slutet. Så den lämpar sig ganska bra för att läsa om. BOATS kan också vara mycket bra, eftersom det ändå är historien som är själva grejen, inte riktigt vad som händer. Deckare kanske är så där. Om man nu inte låter det gå ganska lång tid mellan gångerna, så att man hinner förtränga vem som är mördaren. Det är nästan ännu roligare att läsa en deckare om man inser att man borde komma ihåg vem som är den skyldige, men inte för sitt liv kan komma på det.

Så egentligen, varför läser jag inte om böcker oftare?

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Jag håller med dig. Tidigare har jag varit som du beskriver ivrig att hugg in i något nytt men nu på senaste tiden har jag faktiskt läst om en del böcker och fått en fördjupad bild och uppfattning om boken.

    Svara
  2. Jag har funderat mycket över det där med att läsa om. Jag vill så gärna vara en sådan person som läser om och precis som bokstödet skriver får en fördjupad bild av boken. Tyvärr går det inte! Jag har försökt så många gånger, men jag blir bara så oerhört stressad av att jag läser en bok jag redan läst när det finns så många olästa böcker som väntar….så alla försök har slutat med att jag lägger ner omläsningen och börjar på en ny bok. Det värsta är att jag tror att jag skulle ha stor behållning av att läsa om många böcker men än har det inte fungerat.

    Ett dilemma helt enkelt!

    //Liolej

    Svara
    • Nej, vad tråkigt. Jag förstår hur du kan känna stressen, men kan du aldrig känna längtan efter att läsa om en bok? Det hände visserligen inte ofta att jag genomför den känslan, men ändå.

      Svara
      • Jo, känslan finns där definitivt men läsron infinner sig inte. Men jag ska öva på det. Jag har redan tagit ett första steg : ). Jag har läst Tillsammans är man mindre ensam av Gavalda och tyckte väldigt mycket om den. nu lyssnar jag på den som ljudbok på franska, samma text men en annan upplevelse! Så de är ett steg i rätt riktning!

        //liolej

      • Åh, det är ju typ bästa sättet att läsa om på! (annat språk alltså, ljudböcker är inte riktigt min grej)

Kommentera

