RSS Flöde

Omslaget vinner över innehållet

Postat den

Mordet i Eiffeltornet – Claude IznerMordet i Eiffeltornet
Claude Izner (2010)
267 sidor
Betyg: T T

Omslaget på Mordet i Eiffeltornet har lockat mig länge. Jag gillar det lite äldre, tecknade utseendet och hade verkligen hoppats att det dolde en modern Agatha Christie, fast i äldre tider. Men jag har lärt mig att man inte ska döma boken efter omslaget. Fast på ett annat sätt än vad man brukar säga. I det här fallet slår omslaget innehållet med hästlängder. Jag skulle gärna rama in det och ha på väggen, men det är definitivt inte en bok jag kommer läsa om. Jag vet inte ens om jag är speciellt sugen på att läsa fortsättningen.

Victor Legris är huvudpersonen, en bokhandlare som hamnar mitt i en serie mord när han börjar misstänka att det är hans käre plastpappa Kenji som har utfört dem. För att rentvå honom från de mystiska ”bimord” som inträffar under världsutställningen i Paris försöker han lägga ihop ett och två och hitta den skyldige. Men det går inte jättebra för honom – tyvärr, både för honom och för läsaren. För det jag saknar är en smart ledare som kan få de små detaljerna att bli ett ”aha” för läsaren. Jag vill kunna fundera själv, försöka klura ut vem som är mördaren. Men det låter inte ”Claude Izner” mig göra, jag förstår inte sanningen förrän de sista sidorna.

Det är lite väl sent. Att det dessutom är alldeles för många personer att hålla reda på gör det ännu jobbigare för mig. Speciellt när alla är madame och monsieur och det bara är efternamnet som skiljer dem åt. Lite svårt och lite jobbigt. Så tyvärr är jag väldigt besviken, men större delen kanske beror på mina otroligt höga förväntningar. Men omslaget drar helt klart upp betyget, som annars hade blivit en etta. Jag får helt enkelt ställa boken synligt i en bokhylla i stället.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Kommentera

