RSS Flöde

Någon annans bokhylla

Postat den

När man kommer hem till någon för första gången är det alltid lika spännande att låta ögonen svepa fram över bokhyllan. Vad står där? Vad säger det om personen som placerat dem där?

Det finns så mycket spännande med nya bokhyllor – innehållet (vilka genrer), upplägget (hur böckerna är uppställda), färger, former, språk, titlar och så vidare och så vidare. Blandningen, eller icke-blandningen.

Dessutom har jag också svårt att låta bli att se vilka böcker jag har läst av dem personen i fråga har. Nästan räknar, hemskt nog. Som om det vore någon sorts tävling, även om jag vet att det inte är det.

Fast samtidigt är det lika spännande när det är fullt av massa böcker man inte har en aning om vilka det är. Andra språk – titlar man inte ens förstår.

Mm, det lockar mig väldigt. Så akta er – om jag någon gång kommer hem till er kan ni räkna med att jag kommer att stirra mig igenom er bokhylla!

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Ett svar »

  1. Om jag kom hem till dig skulle jag också studera din bokhylla. Det är ju det mest spännande en människa har hemma hos sig! 🙂

    Svara

Kommentera

