RSS Flöde

Bokfoton är lite tråkiga…

Postat den

Ja, det är vad som slog mig när jag bläddrade igenom första, andra och tredjesidorna på min blogg. En bild på ett bokomslag, rakt upp och ner, är en ganska tråkig illustration till en recension som är tänkt att förmedla och framkalla känslor. Det är någonting som borde åtgärdas! (I alla fall på den här bloggen – jag menar inte att döma er andra som har vanliga omsidesbilder till recensioner, absolut inte)

Frågan är hur. Det verkar ju som att katter är bra, enligt andra bokbloggare i den här världen. Problemet är att jag inte har någon katt. Och är allergisk mot dem. Atjoo. Så nej, katt som bokillustration är inget bra.

Igelkottens elegans – Muriel BarberyJag har försökt mig på blommor. Det fungerade bättre. Så länge jag hade mina semesterveckor hemma hos mamma, som har hur många sorters blommor som helst. Då kunde jag leta runt i huset efter en blomma som matchade bokomslaget, ställa den framför och knäppa några tjusiga bilder. Men nu – nej. Jag har en lila orkidé (och fyra som inte blommar än) så det räcker inte långt.

Hm. Det tål verkligen att tänkas på.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Ett svar »

  1. Jag håller med dig om bokfoton och det är som du säger svårt att veta hur man kan fota dem på ett bra sätt. Jag har också fotat en del kring blommor, men som du skriver – ibland har man bara inga. Min katt är dessutom en utekatt som dreglar en del och honom tänker jag inte springa efter 0å fort jag behöver fota. Samtidigt ett angenämt problem om du gillar att fota lite. Du kan arrangera och testa lite 😉

    Svara

Kommentera

