RSS Flöde

Ärligt, naivt och varmt

Postat den

Kriget är slut – Morgan AllingKriget är slut
Morgan Alling (2010)
329 sidor
Betyg: T T T T

Jag råkade av någon anledning missa Morgan Alling när han hade sitt sommarprat 2009. I stället upptäckte jag hans bakgrund på bokmässan, där jag första gången såg hans bok. Jag tänkte köpa den redan då, under förutsättning att jag fick honom att signera den. Men så slog jag bort blicken en sekund och när jag tittade tillbaka igen hade han försvunnit. Så det blev ingen bok då, utan nu i stället.

Den får helt klart sägas vara värd att vänta på. Det är en väldigt varm och ärlig skildring av Morgans barndom och uppväxt, utan att hymla och låtsas en massa. Det finns ibland en tendens att man i uppväxtskildringar ser tillbaka på sin barndom med en vuxens ögon. Men det gör inte Morgan, han blickar bakåt med barnets ögon. Det är femåriga, sjuåriga, tioåriga Morgan som berättar och det är nästan det bästa med hela boken. Det är naivt på ett barns sätt; mammas suparkompisar är roliga, flaskorna är båtar och när de vuxna har druckit lite blir de skojiga och skrattar åt honom.

Men ett barn ser också det mörka. Hur dåligt mamma mår av spriten, hur dåligt hon kan ta hand om sina barn och precis när allt blir sämre. När de vuxna inte längre är roliga, utan bara otäcka och fulla. Och förstår mer än vad de vuxna tror, speciellt vad socialtanter tror. Morgan flyttas mellan barnhem och fosterbarn och till slut måste tanterna från Socialen lura med sig honom genom att säga att han ska få flytta hem till sin biologiska pappa. En hemsk lögn, som Morgan självklart tror på.

Det är hemskt att ett barn kan få leva på det här sättet och det hemska är inte Morgans biologiska uppväxt, utan på det sätt som samhället behandlar honom när han egentligen ska få hjälp. Man förstår hela diskussionen med barnhemsbarn och ersättning för en förlorad barndom, trots att han inte tillhör de som haft det värst. Och framför allt blir man otroligt imponerad över hur bra han har gått vidare, använt sig av sina dåliga erfarenheter och gjort något bra av det. En imponerande och intressant människa, helt klart.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Åh, man kanske skulle göra slag i saken och läsa boken? Jag har lyssnat på hans sommarprat flera gånger, har nog varit lite rädd att boken är en upprepning. Eller om sommarpratet är en upprepning av boken, jag vet faktiskt inte vilket som kom först.

    Svara
    • Sommarpratet kom först, men eftersom jag inte hört det kan jag inte säga om det är en upprepning. Jag antar att det snarare borde vara en förlängning – man borde väl rimligen få plats med mer på 300 sidor än en timmes prat?

      Svara

Kommentera

