RSS Flöde

Sommarböcker för sisådär 10 år sen

Postat den

Sommarloven när jag var ”liten” handlade mycket om böcker. Biblioteket hemma anordnade sommarläsning, vilket dels innebar att man fick låna böckerna längre och dels att man som barn skulle låna åtta eller tio böcker (jag minns inte vilket) på hela sommaren. Till den första fick man en liten gul broschyr och varje gång man lämnade tillbaka en läst bok fick man en stämpel i en av alla rutor i broschyren.

Och när alla rutor var istämplade fick man en bok! Det var verkligen sommarens hit och vi åkte dit med mormor för att låna och lämna tillbaka böcker.

Men det var då det. Nu är jag visst för gammal för det och bor inte hemma längre. Så kan det gå. Tur att jag kan läsa ändå.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Åh, så var det hos mig också! Vad jag älskade att välja ut hela tio böcker! Och att sedan gå hem och läsa och bara njuta. Jag minns att jag fick böcker efter tio lästa inlämnade, men jag kommer inte ihåg vilka jag fick och/eller om jag gillade dom. Jag tyckte nog det roliga var att välja ut tio böcker att ta med sig hem 🙂

    Svara
  2. Liknande upplägg har vi nu också, där jag jobbar! Det riktigt lyser i barnens ögon vid tanken på att få böcker – det värmer ju onekligen en boknörds hjärta.

    Svara

Kommentera

