RSS Flöde

Att göra någonting man aldrig trott

Postat den

Sånt man bara säger – Helena von ZweigbergkSånt man bara säger
Helena von Zweigbergk (2009)
311 sidor
Betyg: T T T

Susanne har lämnat samhället och flytt ut i en stuga på landet. Där kan hon vara ifred och slipper tänka på allt som varit och på andra människor. Tills den dag hennes lillasyster Louise ringer, vill säga. Då tränger sig verkligheten på med hårda dörrknackningar och Susanne tvingas ge upp sin lugna trygga tillvaro. Louise är på väg att gå i personlig konkurs och bli vräkt och hon måste ha hjälp. Susanne måste ta hand om hennes son Jonas. Trots att hon verkligen inte vill. Egentligen.

Och Jonas är inte den lättaste tonåringen. Han säger ingenting och han gör ingenting. Susanne längtar tills han kan åka hem igen, men av någon konstig anledning går tiden utan att de hör någonting ifrån Louise. Hon går inte att få tag i och hon hör inte av sig. Någonting är väldigt konstigt.

Helena von Zweigbergk skriver lätt och flytande. Det är Susannes tankar och det är skönt, för annars hade handlingen inte hållit. Jag har lite svårt att ta till mig hela händelseförloppet och det blir så otroligt. Jag blir arg på Louise som är naiv och tror att hon ska kunna lösa allt bara sådär. Och jag blir arg på Susanne som är så bitter och sur.

Och kanske är det det som är bra. Hade jag inte irriterat mig hade jag förmodligen inte fått ut någonting alls av boken. Men det gör jag nu. Det är människorelationerna som berör mig, och då menar jag inte berör som i att jag tycker synd om dem. Snarare tvärtom. Hur kan man vara sådan?

Irritation. Men också en hel del kärlek och glädje, när man får följa med i hur Susannes känslor för den ”tråkige” Jonas gradvis förändras. Och det ger lite hopp i alla fall.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Kommentera

