RSS Flöde

När allt går överstyr

Postat den

En hondjävuls liv och lustar - Fay WeldonEn hondjävuls liv och lustar
Fay Weldon (1983)
290 sidor
Betyg: T T

Ruths man är otrogen. Öppet. Han är trött på sin fru och han visar det. Det är ingen hemlighet alls att han i stället har en relation med författarinnan Mary Fisher. Hon är vacker och socialt begåvad, till skillnad från Ruth. Så en dag tröttnar han helt och hållet på sin fru och lämnar henne med deras två barn.

Men det skulle han inte ha gjort. När Bobbo lämnar henne förvandlas Ruth till en hondjävul, som lever på hans och Mary Fishers otur. Hela hennes liv går ut på att göra deras liv sura. Och visst lyckas hon…

Det är en väldigt speciell bok, minst sagt. Jag tycker inte om Bobbo – han är ett riktigt svin. Men jag tycker inte heller om Ruth – allt hon gör för att vinna kampen blir för mycket. I stället tycker jag synd om Mary Fisher, en kvinna som har råkat bli kär i fel man. Snällt sagt, jag vet, men det är lite den känslan jag får. Det är synd om Mary Fisher.

Bra skriven, flytande historia – visst. Jag tycker om det till en början. Men jag fastnar ändå inte. Det är krystat, överdrivet och ju längre tiden går, desto konstigare blir allt. Inte min stil.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Kommentera

