RSS Flöde

Förbjudet leverne och förbjudna tankar

Postat den

Det mest förbjudna – Kerstin ThorvallDet mest förbjudna
Kerstin Thorvall (1976)
193 sidor
Betyg: T T T

Anna var hela sin uppväxt en duktig flicka. Hon gjorde ingenting som hon visste att hon inte fick för mamma, och om hon råkade göra det så kunde hon inte låta bli att berätta om det för mamma. Men ju längre tiden går, desto mer ohållbar blir situationen. I stället för att revoltera som tonåring (som man borde?) så gör hon det med full kraft i fyrtioårsåldern i stället. Hon gör det mest förbjudna.

Hon är otrogen. Och hon fortsätter att umgås och ha sex med vilt främmande karlar. Ack och ve, vad tycker mamma egentligen om det?

Det jag framför allt gillar med den här boken är Kerstin Thorvalls språk. Det är lättsamt och dagboksaktigt på ett väldigt behagligt sätt. Det är lätt att följa med i ”Annas” (för det är i själva verket Kerstin, till en ganska djup gräns är jag säker på) tankar och det är intressant. Ur ett annat perspektiv hade det inte alls varit lika bra eller intressant.

Jag förfäras inte över Annas sätt att leva och jag förfäras egentligen inte över hennes tankar om sin mamma. Vilket jag kanske borde, om tiderna hade varit som när boken släpptes. För de ramaskrin som kom då kan jag förstå, men inte hålla med om.

Och just därför blir det en läsvärd bok i dag.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Ett svar »

  1. Intressant att hon kan tilltala yngre kvinnor än idag.

    Svara

Kommentera

