RSS Flöde

Hemskt, såklart

Postat den

Pojken som kallades detPojken som kallades Det
Dave Pelzer
(1995)
Betyg: T T

Jag känner mig hemsk som bara ger den här boken en tvåa i betyg. För på något sätt känns det som att man ”borde” tycka om böcker med en hemsk, sann handling. För det är den ju. Både sann och hemsk. Under hela sin uppväxt blir Dave misshandlad och mobbad av sin egen mamma. Allt medan pappan tittar på och inte vågar säga ifrån. Hans syskon är på mammans sida och ingen vågar göra någonting. De accepterar att Dave får städa, slita, inte äta och sova nere i garaget. För det är mamman som bestämmer.

I skolan blir Dave hånad av de andra. Han är smutsig och han stjäl mat. Det dröjer länge innan någon förstår varför, och när de väl förstår så ringer de hem. Dumt nog, men självklart. Och det blir värre. Och så håller det på tills han en dag blir fri.

Det är klart att det berör, det är inte det jag säger. Men på något sätt vill jag att den ska beröra ännu mer, tränga djupare än vad den gör. Vara skriven på ett fantastiskt sätt så att jag riktigt kan vara i Daves kläder. Kanske har jag förväntat mig så mycket av den här boken genom att vänta med att läsa den, att jag därigenom förstört upplevelsen för mig själv.

Jag kan tyvärr inte komma ifrån att jag blir besviken på att jag inte fick ut mer av den. Samtidigt har jag fått höra att man inte bara kan läsa den första boken, så kanske kommer känslan jag är ute efter om jag fortsätter läsa Dave Pelzers övriga böcker om sitt liv.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Ett svar »

  1. Jag har tyvarr inte last den, men den har ju varit hypad i manga ar, och nar nagot ar hypat sa far i alla fall jag valdigt hoga forvantningar! …och det blir svarare for boken att leva upp till dem!

    Svara

Kommentera

