RSS Flöde

Jo, jag vet att det inte är sant…

Postat den

Jävla John
Eva Dozzi
Alfabeta (2008)
Betyg: T T T T T

Den som brukar titta in hos mig vet att jag föredrar verklighetstrogna saker. Här är det minsann ingen science fiction eller fantasy som gäller, utan det jag läser ska ha kunnat hända i verkligheten. Och därmed basta.

Kanske är det just därför jag älskar Jävla John så mycket. Jag köper varenda ord som Eva Dozzi har skrivit, fast jag som Beatles-fantast vet att det inte är sant. Och jag är totalt såld på hennes tanke om att skriva en historia där ramverket är sant, men att slänga in en helt ny, fiktiv, person i handlingen som förändrar och förklarar förutsättningarna.

För i Eva Dozzis bok träffar John Lennon städerskan Katja på Beatles första utlandsturné, som gick till Sverige. Han blir genast besatt av den kvinnliga vikingen med det långa blonda håret och de inleder en affär som fortsätter även när John måste åka vidare ut i världen. Katja reflekterar över det som händer i sin dagbok och förstår inte varför hon, klassiskt skolad pianist, faller för senaste modets popsnöre. Men så är fallet.

Och visst påverkar Katja John starkt. Norwegian wood handlar om första besöket i hennes lägenhet, Ticket to ride skrivs efter ett bråk, Katja hjälper till med harmonierna och så vidare. Hon påverkar hela Beatles något otroligt. Och blir dessutom gravid och får bo i en hemlig lägenhet i London – pressen vet ju inte ens om att John är gift med Cynthia och har ett barn, vad skulle de säga om de visste att han var på väg att få ett till?

Hela tiden blandas fakta och fiktion, men i stället för att kännas som fiktion känns det som en biografi. Jag tror på varenda ord (som jag redan skrivit) och det är så underbart. Det är också härligt att någon faktiskt vågar framställa John Lennon som lite av en slusk och som elak mot kvinnor.

Jag har sagt det förut (i andra inlägg) och säger det igen: Det här kan vara en av de bästa böckerna jag läst. Någonsin.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Det där låter ju riktigt bra, åker upp på läslistan.

    Svara
  2. Oj, oväntat att den här skulle vara SÅ bra!

    Svara
    • Det kan kanske bero på hur intresserad man är av Beatles också, men för mig som kan stora delar av texter och historia så är det verkligen jättebra. Men jag tror att man kan tycka om den ändå 🙂

      Svara
  3. Hejsan

    Jag anar att du är min hemliga bokvän. Dina ledtrådar ledde mig fram till den här sidan och jag hoppas att jag träffat rätt.

    Jag vill tacka för ett underbart packet. Det lyfte hela dagen som bestått rättning av nationella prov och renskrivning av intervjuer. ¨

    Just nu mumsar jag på lite godis och ser fram emot sommaren då jag ska fördjupa mig i böckerna du gett mig. Fullträff på båda. Tack så mycket.

    Anna

    Svara
    • Hej!

      Det är helt rätt gissat, var det för lätt?
      Kul att du gillade paketet, det gör mig verkligen glad. Hoppades att böckerna skulle passa, så det var ju bra att de verkar göra det också 🙂

      Trevligt mumsande och läsande!

      Svara
  4. Älskar Jävla John trots han verkligen är jävla John.

    Svara
  5. Inte alltför lätt, men en liten utmaning. Jag kommer skriva om ditt fina paket på min blogg, men det får vänta tills opponeringen av uppsatsen är klar. Titta in efter den 10 juni.

    Ha en trevlig dag

    Svara
  6. Jag har försökt maila till dig men det gick inte. Tack iallafall, denna recension som jag snubblade över idag made my day!
    Eva

    Svara

Kommentera

