RSS Flöde

När någon annan får bestämma

Postat den

Visst ska läsning vara fylld av lust. Det kan man inte säga någonting emot. Men en konsekvens av det är också att man alltid (i stort sett) läser samma sorts böcker, dag ut och dag in. Och självklart vet man också ofta vad man kommer att tycka om dem, redan innan man börjat läsa. Just för att det är en sådan bok som man alltid läser. Bra, förvisso. Men det kan också vara lite tråkigt.

Jag talar mest för mig själv, men jag kan tänka mig att det finns sådana som håller med mig. För ibland har man (läs jag om du hellre vill det) en tendens att alltid läsa exakt samma böcker. Och tänk då på alla böcker man missar, just för att man tror att det inte passar in i den tidigare läsrytmen/genren.

Därför är det ibland bra att någon annan bestämmer vad man ska läsa. Bokcirklar, skoluppgifter, bokpaket, recensionsex. Någon annan ger en chans att upptäcka helt nya möjligheter, helt nya böcker att älska eller hata. I stället för att man själv ska ha sina förutfattade meningar och därigenom strunta i det som inte passar in.

Så ibland önskar jag att någon helt enkelt kunde säga till mig vad jag ska läsa. Göra en lista, så att jag kan få förvånas. Emellanåt vore det en väldigt trevlig sak.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Ping: Dantes bibliotek

  2. Det kanske vore en framtida utmaning. Att man ska läsa någon annans favoritböcker.

    Svara
  3. Jag tyckte också det där sista lät som en väldigt bra idé, en utmaning vet jag inte om jag skulle våga mig på…men i nästa lässvacka ska jag nog be någon annan välja böcker åt mig

    Svara
  4. Man kan ju gå ihop med flera bokbloggare och alla får välja en favoritbok att lägga till potten. Då får man en nätt lista på x antal böcker och så får man välja hur många man vill läsa.

    Svara

Kommentera

