RSS Flöde

Döden – vem är det?

Postat den

För ungefär ett år sedan snubblade jag över Boktjuven av Markus Zusak. Jag blev helt trollbunden av historien och framför allt av hur han använde sig av Döden som berättare. Och vilken roll han gav Döden – en vanlig människa med ett vanligt arbete.

Ett år senare är jag i nästan samma situation. Jag befinner mig i början av Maria Ernestams Caipirinha med Döden och jag tycker att jag känner igen det. Det är precis som i Boktjuven (eller tvärtom kanske). Och jag tycker så otroligt mycket om tanken att göra Döden till en vanlig människa, med vanliga arbetsuppgifter. I den här är det visserligen inte Döden som berättar historien, men han är ändå vem som helst (i stort sett, han är ju ändå Döden).

Finns det fler böcker som blir bra av samma anledning?

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Om jag inte minns fel så är en av huvudpersonerna i Danny Wattins novellsamling Stockholmssägner döden. Och han jobbar på kontor men vill ha semester. Helt vanlig. Han är med i flera av novellerna också tror jag. Den är väldigt bra hur som helst. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9164202046

    Svara

Kommentera

