RSS Flöde

Hej, du hemliga bokvän!

Postat den

Nu är Enbokomdagen i farten igen och ordnar bokbyte. I dag trillade dessutom mejl med vem man ska skicka till in i inkorgen och därmed är det också dags att berätta för sin hemliga bokvän vad man tycker om att läsa, äta och tycker om i allmänhet. Med hjälp av bland annat lite frågor som Enbokomdagen haft i tidigare byten så får du här alltså lite ledtrådar till vad du (min hemliga bokvän, välkommen hit förresten) skulle kunna tänkas hitta på till mig!

Vad jag läser:
Tja, man skulle lätt kunna kalla mig en allätare. Därför är det egentligen lättare att vända på steken och fråga vad jag inte läser. Där finns det några punkter. Jag har svårt för böcker som jag inte kan tro på innehållet i, därför science fiction och fantasy och allt om liknar det. Förvånansvärt nog gillar jag Harry Potter, men det kanske var för att jag läste dem tidigare i livet och inte nu. Så det går alltid bort och om jag råkar snubbla över någonting som visar sig vara åt det hållet så bevisar det min ställning varje gång. Inte för att det händer så ofta, men ändå.

Vad jag gör när jag inte läser:
Jag pluggar till journalist och befinner mig just nu i sluttampen, vilket alldeles strax innebär opponeringar och liknande. Väldigt svag för musik, framför allt Beatles och Melodifestival. Spelar lite gitarr, både det ena och det andra, men har lagt av mig lite på senare tid (tyvärr). Annars är det en hel del familj och pojkvän som gäller.

Min inställning till begagnade böcker:
Jag tycker om dem! Känslan av att någon annan har läst samma bok innan mig tycker jag är fantastisk. Ibland roligare än en helt ny bok.

Att lyssna på böcker:
Ja, det har jag försökt mig på. Framför allt förra sommaren, när jag pendlade med bil. Då fungerade det, men annars har jag svårt att få ro till det. Jag läser mycket hellre själv, för då blir det som jag vill ha det.

Samla:
Sedan ganska många år tillbaka är det I-or som jag har samlat på mig en hel del av. Gosedjur, bokmärken, figurer i andra material… you name it. Nu är jag lite mer strukturerad och det får inte vara vilket skit som helst, utan gärna gosedjur eller lite finare andra figurer. Inte så mycket block, pennor och muggar som förr.

Favoritfärg:
Jag brukar alltid svara att röd är min favoritfärg; jag har en röd gitarr, röd jacka och röda skor. Men så inser jag att det är ungefär där det tar stopp. I stället har jag ett rum inrett i lila. Så kanske börjar det övergå från rött till just lila. Eller också får de helt enkelt samsas.

Favoritfilm:
När det gäller filmer är det framför allt romantiska komedier som är det jag tycker bäst om. Lite som krock till vad jag läser. Jag läser sällan romantiska böcker, men ser dem gärna som film. Och jag läser väldigt gärna deckare och thrillers, men ser de ytterst sällan som filmer. Favoritfilm måste nog absolut vara Notting Hill. Hur många gånger jag sett den vill jag knappt tänka på…

Favoritförfattare:
För knappt ett år sedan upptäckte jag Kristina Ohlsson, som numera är en av mina största favoriter. Men jag gillar också Liza Marklund, Agatha Christie, Anna Gavalda och säkert några till. Men de är absoluta favoriter.

Vad jag har läst:
Det är till och med så fiffigt att jag har en hel sida med böcker som jag läst de senaste fyra eller fem åren här på bloggen –> Jag har läst.

Att dricka:
Jag är tedrickare av stora mått. Rött, svart och vitt. Dock inte grönt, det går verkligen inte alls. Kaffe har jag (tyvärr) inte lyckats lära min mage att dricka än.

Att äta:
Jag försöker att inte äta så mycket godis, men choklad är aldrig fel. Mörk choklad, men inte för mörk. Någonstans mellan 50 och 80 procent är ganska lagom.

Böcker jag skulle vilja läsa:
Jag känner att jag skulle vilja äga fler klassiker, gärna svenska. Jag har faktiskt inte läst en endaste bok av Strindberg till exempel, även om jag gärna skulle vilja. Så det är något som gärna skulle få dyka upp i min bokhylla (klassiker i allmänhet alltså). Jag är även nyfiken på fler böcker av Giles Blunt, någonting av Günther Wallraff, Joyce Carol Oates och Anna Jansson. Nya deckarförfattare välkomnas ständigt. Ja, egentligen finns det nog så mycket böcker jag skulle vilja läsa att jag knappt kommer på en enda.

Överraskningar:
Älskar jag! Det är det som är det bra med bokbytet, de gånger jag har varit med tidigare har de böcker som jag fått men inte hört talas om tidigare varit de bästa. Så överraska mig gärna!

Ja, det var det. Vill du veta någonting mer?

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Hemliga bokvännen

    Hej, det är den hemliga bokvännen som snokar runt lite på din fina blogg. Jag tycker att jag har fått en relativt god bild av vad du gillar (och inte) och har redan börjat plocka ihop paketet 🙂

    Svara

Kommentera

