RSS Flöde

Tack, Liza!

Postat den

Nya röster sjunger samma sånger - Liza MarklundNya röster sjunger samma sånger
Liza Marklund
Piratförlaget (2011)
Betyg: T T T T

Textsamlingar kan vara bra, intressanta och läsvärda. Det vet jag nu, tack vare Liza Marklund. Som ni vet (om ni brukar hälsa på här) så är jag ganska negativt inställd till allt vad krönike- och kåserisamlingar heter. Så egentligen hade Nya röster… egentligen oddsen mot sig.

Men så fort jag börjar läsa inser jag att det inte är som andra samlingar jag läst tidigare. Liza Marklund har lyckats med bedriften att sammanfoga gamla krönikor med varandra utan att det känns fånigt. Snarare tvärtom. Nästan briljant. Det finns en tydlig röd tråd genom hela boken och det gör att jag gärna sträckläser varje del.

Hon har nämligen delat upp boken i ämnesområden, som hur det är att vara författare, om mäns våld mot kvinnor, om fattigdomen i världen etc, och samlat krönikor som legat under de rubrikerna. Med små nyskrivna mellanord blir dessutom den röda tråden extra tydlig, men jag tror att den hade varit det även utan dem.

Speciellt fastnar jag i delarna om att vara författare och om mäns våld mot kvinnor. Liza är enormt bra på att skriva passionerat och känslostarkt och jag mår dåligt av alla hennes texter om våldet. Och provocera, ja jisses, om man bara kunde skriva så.

Tack, Liza, för att du ändrade min uppfattning om krönikesamlingar!

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Kul! Jag hade tänkt läsa lite i taget, men så kanske inte blir fallet då 😉

    Svara

Kommentera

