RSS Flöde

Höjden av besvikelse

Postat den

Sex and the city
Candace Bushnell
Warner Books (1997)
Betyg: T

Ensam i en ny stad i vintras var Carrie, Samantha, Miranda och Charlotte mina absolut bästa vänner. Vi åt varenda måltid tillsammans och ibland umgicks vi utöver det. Därför var det med stor sorg som jag sade adjö till dem när sista avsnittet rullade igång i min lilla dator.

Någonstans i all abstinens kläcktes tanken ”Men vänta nu, finns det inte en bok också?”. Jo, men visst gör det det. Så jag hamnade på Tradera och visst var boken på väg hem till mig. Eller, till fel hem, så det dröjde ytterligare ett tag innan jag kunde sätta tänderna i den.

Och någonstans redan där gjorde jag fel. Jag borde inte ha köpt den. Jag borde inte ha förväntat mig att boken skulle kunna ersätta serien. För den var inte ens i närheten av att kunna göra det. Om jag hade förväntat mig delar av tjejernas liv på samma sätt som i serien så misstog jag mig gruvligt. Boken är långsam, seg och tråkig. Något jag delvis skyller på att det är kåserier/krönikor eller vad man nu vill kalla det hela vägen rakt igenom.

Inte alls vad jag förväntat mig. Fel av mig kan tyckas, men så blev det dock. Och dessutom tyckte jag att det var för rörigt, för händelsefattigt och rent ut sagt för tråkigt.

Nej, så besviken var nog längesedan jag senast blev.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Ett tag älskade jag serien men det blir lätt mycket av det goda så då rann kärleken ut i sanden. Och att läsa om de fyra har aldrig slagit mig in och uppenbarligen har jag inte missat så mycket …

    Svara

Kommentera

