RSS Flöde

Det jag älskar med böcker – en hyllning på Världsbokdagen

Postat den

Ibland önskar jag att jag kan komma ihåg den första boken jag läste själv. Den som jag för första gången kunde ta mig igenom utan att mamma, pappa eller någon annan vuxen hjälpte mig. Jag skulle vilja hylla den boken, den författaren, de orden. För jag skulle vilja att den boken hade en speciell plats i mitt hjärta och alltid fanns kvar där.

Men ju längre tiden går desto mer inser jag att jag faktiskt inte kommer att minnas vilken det var. För med åren har de blivit ganska många. Förmodligen var jag alltid bokslukaren i de andras ögon (och ”fröken” som alltid gjorde det hon skulle). Men varför sörja över att folk har den bilden?

För finns det egentligen många bättre sällskap än en bok? Ja, det är klart att mänskliga relationer är viktiga, men ibland kan de slås ut av en bok. Varför? Jo.

  1. En underbar present.Den ligger alltid där och väntar.
  2. Den kräver ingenting tillbaka, den vill bara ge och ge.
  3. Den har alltid en fantastisk historia att berätta för dig.
  4. Den kan få dig att resa flera hundra mil på bara några sekunder (eller ord för den delen).
  5. Den luktar gott. (allt som oftast i alla fall)
  6. Den är i stort sett aldrig exakt likadan som någon annan.
  7. Den kan trösta dig, roa dig eller helt enkelt få dig i en helt annan sinnesstämning än den du just är i.
  8. Den ser ofta väldigt vacker ut tillsammans med andra av samma sort.
  9. Den skapar mycket tankar och önskan att prata med andra om just den.
  10. Den är en fantastisk present, till dig själv eller någon annan.
Därför älskar jag böcker. Och kommer alltid att läsa och njuta av dem.
En gång bokslukare, alltid bokslukare. Eller hur?
Grattis på Världsbokdagen!
————————————————————————————————
Detta inlägg är en del av en bloggstafett för att fira Världsbokdagen.

Läs mer om stafetten hos följande bloggare:

och dagarna går…Ariels BokhyllaEli läser och skriverCan’t sleep, must readFiktiviteterBöcker böcker böckerMarias Bokbloggthe curious case of the booksTidningsIda, Talk nerdy to meBokformBoklesebloggen minBokomatenTvå träd i en bokskogMimmimaries böcker och annatInreda med böckerHavsdjupens salCiccis BokbloggBöcker etc.LingonhjärtaLyrans NoblesserOrd och inga visorEn full bokhylla är en rikedomenligt O

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Kloka punkter du tar upp, så sant.

    Svara
  2. Vilken fin lista! =) Älskar bilden med nallen och boken!

    Svara
  3. Visst är dom lätta att älska, böckerna! Kravlösa och alltid där. Härliga!

    Svara
  4. Fin-fin hyllning till boken!

    Svara
  5. Trevligt inlägg! Ska fundera på om jag kan komma på vilken bok som var min allra första…

    Svara
  6. cantsleepmustread

    Jag kan inte göra annat än hålla med dig och din lista. Böcker är fantastiska och jag är evinnerligt tacksam över att mina barn också drabbats av läslusen.

    Min första bok kommer jag faktiskt ihåg så jag kanske måste skriva ihop en liten hyllning till den senare idag. 🙂

    Glad påsk!

    Svara
  7. Mamma läste mycket för mig så min första riktiga egna lästa bok kan jag inte komma ihåg.

    Svara
  8. Ping: Bloggstafetten går vidare « enligt O

  9. Jag kan inte komma ihåg vilken bok som var min första men jag kommer ihåg känslan den lämnade efter sig: Ren och skär lycka. Fint inlägg!!

    Svara
  10. Ping: Bloggstafett in retrospect « enligt O

Kommentera

