RSS Flöde

Minst lika bra som tvåan

Postat den

AskungarAskungar
Kristina Ohlsson
Piratförlaget (2009)
Betyg: T T T T T

När ett tåg stannar till på en station på väg in till Stockholm går en mamma av för att ringa ett telefonsamtal. Hon blir ombedd att hjälpa en kvinna med sin hund och när hon är tillbaka har tåget försvunnit. På tåget sitter hennes lilla dotter, alldeles ensam.

Men när tåget rullar in på Stockholms central är den lilla flickan borta. Som uppslukad av jorden, det är ingen som vet vart hon har tagit vägen. Fredrika Bremer, nyrekryterad till polisen som civilanställd utredare, får hjälpa till med att leta reda på flickan. Hennes manliga kollegor vill inte ha henne i utredningen, och hon tvingas kämpa för att få dem att lyssna på hennes idéer.

Men då är det redan för sent. Flickan hittas död utanför ett lasarett. Uppenbarligen finns det en mycket genomtänkt tanke till varför hon försvann. Men vilken är den? Och tänk om fler kommer att följa hennes öde?

När den här bloggen var nyfödd läste jag Tusenskönor och var fast från första sidan. Jag hyllade Kristina Ohlsson, och verkligen älskade hennes sätt att skriva. Det kändes annorlunda och äkta. Så jag sade till mig själv att jag skulle få tag i hennes första bok för att se om det var lika bra.

Och jag blev verkligen inte besviken. Askungar är minst lika bra som Tusenskönor, om inte ännu bättre. Det är trovärdigt och äkta och dessutom skrivet med ett underbart språk. Jag läser från första till sista sidan och det är otroligt svårt att lägga ifrån sig boken.

Jag skulle vilja påstå att Kristina Ohlsson är den bästa svenska deckarförfattaren.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. MÅSTE ta tag i läsningen av Kristina Ohlsson. Jag har nog inte läst ett enda negativt ord om hennes deckare. Kanske till sommaren?

    Svara

Kommentera

