RSS Flöde

Egentligen inget för mig…

Postat den

En shopaholics bekännelserEn shopaholics bekännelser
Sophie Kinsella
Damm förlag (2000)
Betyg: T T T T

Rebecca Bloomberg har det ganska bra. Hon bor tillsammans med en tjej hon tycker om, hon har kul och hon kan shoppa. Så länge som hon ignorerar de där kuverten. De där kuverten från bankerna och kreditföretagen som envisas med att dimpa ner genom brevinkastet.

Bästa sättet är att inte öppna dem. Eller att skriva till företagen och bankerna och förklara att hon har brutit benet. Eller är sjuk. Eller att en nära släkting har dött. Så kan man skjuta på problemen.

Samtidigt jobbar hon, ironiskt nog, för en ekonomitidning och går på än det ena, än det andra evenemanget eller presskonferensen gällande det senaste i ekonomivärlden. Och till slut får hon dessutom chansen att visa vad hon kan inför en av de stora tidningarna och blir därmed ekonomisk rådgivare i tv!

Men den egna ekonomin…?

Egentligen är det här inte min sorts bok. Men jag gillade filmen och tänkte att det var värt att ge boken en chans också. Så det gjorde jag. Och blev väldigt positivt överraskad. Jag tyckte faktiskt om den! Jag gillade Rebeccas tankar om ekonomin, hur man kan skratta åt att hon beter sig så dumt. Men efter att ha sett ett antal avsnitt av Lyxfällan så vet jag ju att det här är verklighet, inte bara fiktion. Ganska hemskt. Men lärorikt och bra.

Sophie Kinsella skriver dessutom på ett lätt, rakt sätt som gör att man tar till sig vartenda ord, oavsett om det indirekt handlar om förmaningar eller om syftet bara är att underhålla en stund.

Det är bra, till min stora förvåning.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Kommentera

