RSS Flöde

Författare jag saknar

Postat den

Min lista över böcker jag har läst börjar bli ganska lång vid det här laget (även om jag vet att jag ligger i lä jämfört med vissa av er andra. Något har jag dock insett – jag saknar helt böcker på vissa av bokstäverna. Och eftersom jag sorterar efter författarnas efternamn så innebär det dock att det finns en del bokstäver vars författare jag totalt missat. Det måste jag göra något åt!

Så kanske behöver jag er hjälp? Vill ni tipsa mig om författare (gärna med tillhörande böcker) på mina saknade bokstäver?

De är som följer:
I

Q

U

X

Y

Å

Ä

Ö (Petra Östergrens Berättelsen om Esmara står dock i min bokhylla, så den borde vara fixad snart)

Dumma bokstäver. Men det borde väl finnas någon eller?

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. John Irving är en både populär och (en gång i tiden) bra författare. ”Garp och hans värld” och ”Hotell New Hampshire”.
    Raymond Queneau. ”Zazie” är bra och rolig.
    Jag har en norsk roman av Helene Uri i bokhyllan. Men den har jag ännu inte läst. En annan norska – Sigrid Undset brukar folk annars tycka om.
    Robert F. Young om man gillar sf.
    Lu Xun – om man inte låtsas om att släktnamnet på kineser kommer först.
    Klas Östergren – ”Handelsmän och partisaner är bäst” eller Bruno K. Öijer – Det förlorade ordet (poesi)

    Svara
  2. I= Kazuo Ishiguro är en bra författare. Never let me go, The remains of the day är två bra böcker som jag rekoommenderar.

    Svara
  3. Undsets ”Jenny” är ett förslag

    Svara

Kommentera

