RSS Flöde

Hade velat ha mer

Postat den

Brott vi minnsBrott vi minns
Anna-Maria Stawreberg
Semic (2010)
Betyg: T T

En styckmördad kvinna som hittas i en koffert på Västkusten 1969. En våldtäktsman som satte skräck i kvinnorna på Söder under 80-talet och gjorde så att de inte vågade sova med öppna fönster. En berömd löparstjärna som mot sitt nekande dömdes för mord på en liten flicka 1959.

Det är några av de reportage/artiklar som finns med i boken. Samtliga kommer från tidningen Misstänkts temaartiklar med samma namn som boken. Några sidor om brottet och hur det klarades upp, eller inte klarades upp i vissa av fallen.

Jag är av någon anledning väldigt fascinerad av sådant här. Jag gillar återskapade brott, dramatiseringar och spänningen av att veta att det faktiskt har hänt på riktigt. Så jag hoppades att få alla de kraven uppfyllda av den här boken.

Men den är tunn och artiklarna relativt korta. Tyvärr. Det känns som att det hade kunnat vara väldigt bra och intressant, men det blir alldeles för kortfattat för att jag ska hinna tycka bra om dem. Det är lite torrt skrivet, även om jag i vissa fall kanske kan förstå att det är för att man faktiskt inte vet hur det gick till. Det kan jag köpa. Men i de fall där brottet klarats upp vill jag veta mer. Jag vill vara på plats, se vad som händer, höra vad de säger och få veta allt. Inte bara en snabb överblick, återberättad i efterhand.

Kanske kräver jag för mycket.

 

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Du kanske skulle gilla ”Jakten på en mördare” mer? Den är skriven av Tobias Barkman och jag tyckte iallafall den var ruggigt bra. Om du inte redan har läst den så klart =)

    Svara
  2. Det tycker jag absolut att du ska göra!

    Svara
  3. Tack för titten hos mig 🙂 Hoppas att du kommer att läsa min Skrivinspirationsbok också! Ha en bra vecka!

    Svara

Kommentera

