RSS Flöde

Det mest oväntade slutet (spoilervarning)

Postat den

De sex misstänkta - Vikas SwarupJag trodde att De sex misstänkta skulle vara riktigt bra. Baksidan fick den att låta som en riktig pusseldeckare, kanske till och med i Agatha Christie-stuk. Sex misstänkta till ett brott, hela historien om de bakomliggande orsakerna till att de är misstänkta och vilka de var. Uppbyggda i kapitel där man får följa en person i taget för att kunna pussla ihop den ena ledtråden med den andra.

Tills man kommer till slutet och får veta vem av dem som är mördaren. Och det är… ingen av dem! Varför ha det upplägget om man ändå tänker ”överraska” läsaren med att en sjunde person (visserligen delaktig i boken) är den skyldige?

Nej, det förstår jag verkligen inte. Helt klart oväntat, på ett mycket, mycket dåligt sätt.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Jag förstår din besvikelse och jag tror att jag skulle bli så arg att jag aldrig skulle läsa någonting av den författaren igen.

    Jag hatar att känna mig lurad och/eller dumförklarad av en författare.

    Svara

Kommentera

