RSS Flöde

En bok som gjorde mig besviken

Postat den

Liftarens guide till galaxen – Douglas AdamsJag har bara hört gott om Liftarens guide till galaxen. Och när så ytterligare en vän för något år sedan pratade om hur fullständigt fantastisk denna bok skulle vara, kläckte jag ur mig att jag också skulle vilja läsa den.

Självklart hade han den att låna ut (sådana vänner är bra) och jag kunde ge mig i kast med den i stort sett genast.

Men nästan lika snart kände jag mig frågande. Vad var det som var så fantastiskt? Var var all den underbara humorn som alla talat så varmt om?

Jag gillade en kommentar om snyltlökar. Annars blev jag fruktansvärt besviken.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Haha, jag förstår känslan exakt. Läste första delen för några år sedan och tyckte väl att den var ok, men jag fortsatte aldrig att läsa vidare. Nu har jag läst bok två och tre för några dagar sedan och är också väldigt fundersam. Adams har sannerligen fantasi och lyckas skriva vad som helst som inte skulle funka i andra böcker, men det funkar inte riktigt på mig. Bok två tyckte jag var ganska rolig, men trean tyckte jag kändes meningslös. Så där har jag stannat. Maken gillar böckerna men håller med om att det hela tiden går utför efter första eller andra boken.

    Svara
    • Alltid lika skönt när man hittar någon som håller med, speciellt när resten av världen verkar tycka tvärtom.

      Men tyckte du att första och andra var roliga? Tror du att det har att göra med vad man gillar för sorts böcker (för jag fick för mig att det var böcker som alla skulle gilla, oavsett tidigare preferenser)?

      Svara
  2. Jag har varit på väg att läsa den boken i säkert 20 år nu och också påbörjat den men har aldrig lyckas gå igång på den. Tur att smaken är delad iallafall.

    Svara

Kommentera

