RSS Flöde

Min kvinnliga favoritkaraktär

Postat den

Jag fastnade för Hermione redan i den första boken. Kanske för att jag identifierade mig en del med henne. Vi var ungefär lika gamla när den första boken kom, och liksom hon var (är?) jag en riktig plugghäst (även om jag hatar just det ordet, alltid gjort och alltid kommer att göra).

Så på något sätt var det så skönt att följa hennes resa genom böckerna. Hon kan allt, får högsta betyg i allt, men får ändå några rejäla bakslag, som när hon inser att hon inte orkar med att ha tre lektioner samtidigt. Och ju längre tiden går, desto mer omtyckt blir hon ju av de andra.

Hon är verkligen en bra förebild för unga tjejer som kanske riskerar att pressa sig själva för hårt. Hon kanske inte egentligen är min favoritkaraktär idag, men hon har helt klart varit det och kommer alltid att ha en speciell roll. Jag tyckte absolut bäst om henne av alla Potter-karaktärerna.

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

Kommentera

