RSS Flöde

En bok jag hatade

Hatar är ett starkt ord, som man kan fråga sig om man kan använda om någon bok alls. För om jag älskar böcker i allmänhet, kan jag då hata en bok i synnerhet?

Nåja, det närmaste jag kommer till att hata en bok är nog det enorma motstånd jag känner mot Ulf Lundells Värmen. Jag ryser bara jag tänker på den. Och det är inte av välbehag.

Sida upp och sida ner som bara består av en enda evighetslång mening, utan punkt och utan kommatecken. Ord som stavas som de uttalas. En handling som är obefintlig, eller förlåt, som handlar om ”först åkte vi dit, där gjorde vi det, sen åkte vi vidare och därifrån åkte vi dit”. Usch och fy.

Ändå tog jag mig igenom den. 600 sidor tror jag bestämt. Hur sjutton lyckades jag med det? Kanske för att jag läste den till en skoluppgift, men inte ens min svensklärare förstod varför jag läst ut den när jag enligt recensionen ogillade den så starkt. En väldigt bra fråga…

Om TidningsIda

En smula om språk och läsning

»

  1. Jag har bara läst boken Jack av Ulf Lundell men det var så länge sedan så jag minns varken vad jag tyckte om den eller vad den handlade om.

    Måste berömma dig för din envishet då du tog dig igenom en tegelsten som du uppenbarligen inte kunde förlika dig med.

    Jag avskydde Life of Pi av Yann Martel som jag läste i samband med kursen Eng B. Jag läste ungefär en tredjedel, bläddrade fram ungefär tio sidor och läste en sida för att till sist skumläsa mig igenom resten av boken. Trots det lyckades jag sno ihop en recension som jag fick bra betyg på. Om jag hade läst den i nöjessyfte hade jag lagt den åt sidan efter den första tredjedelen för att aldrig mer ens titta åt den.

    Svara
    • Har sedan jag läste Värmen fått höra att Jack är den bästa (den enda helt okej, frågar jag mig då?), så du kanske tyckte om den.

      Tack, men det var nog dumt att vara så envis.

      Haha, så jag gissar att du aldrig kommer att plocka fram den igen då? 😉

      Svara

Kommentera

